De Amerikaanse regering onder Donald Trump maakt serieus werk van het opbouwen van een nationale Bitcoin (BTC) reserve. Bo Hines, directeur van de President’s Council of Advisers on Digital Assets, vergelijkt het met de ruimtewedloop van de vorige eeuw.
Volgens hem is er wereldwijd een race gaande om zoveel mogelijk Bitcoin te vergaren, waarbij de Verenigde Staten voorop wil blijven lopen.
Bitcoin boven alles
Hines stelt dat de VS “zoveel mogelijk” Bitcoin moet willen bezitten, en noemt het stellen van een limiet “een onzinnige vraag”. Het is volgens hem net als bij goud: landen willen simpelweg meer, zolang het waarde behoudt en schaars is. De adviseur ziet Bitcoin als een uniek financieel goed, met wat hij noemt “intrinsieke waarde”, iets dat volgens hem bij andere cryptocurrencies ontbreekt.
Hines maakt duidelijk dat de focus van het Witte Huis vooral bij Bitcoin ligt, en niet bij andere munten zoals Solana (SOL) of Cardano (ADA). Hoewel hij toegeeft dat andere ecosystemen “bestaan”, vindt hij Bitcoin onderscheidend genoeg om als enige echte prioriteit te gelden. Volgens hem is Bitcoin een grondstof, geen effect, en beschikt het over een oorsprong die niet kunstmatig is aangestuurd.
De toon van het beleid lijkt dus helder: andere projecten mogen hun eigen koers varen, maar het Amerikaanse staatsbeleid zal zich concentreren op Bitcoin. In de woorden van Hines: “Het is belangrijk dat we Bitcoin als uniek erkennen.”
Schatkist zoekt slimme routes naar Bitcoin
Hoe de VS precies van plan is om deze reserves op te bouwen, blijft voorlopig vaag. Wel sprak Hines zijn vertrouwen uit in het Amerikaanse ministerie van Financiën. Hij verwacht dat zij “extreem creatieve” manieren zullen vinden om Bitcoin aan te kopen. Eerder suggereerde hij al dat handelstarieven een rol zouden kunnen spelen, mogelijk als ruilmiddel of via een aparte financiële strategie.
De Amerikaanse overheid heeft al bijna 200.000 Bitcoin, grotendeels afkomstig uit inbeslagnames bij strafzaken. Sinds maart behoren deze officieel tot de nationale reserves, dankzij een uitvoerend bevel van president Donald Trump.
Daarmee heeft de VS naar schatting net iets meer dan China in bezit, en wil die voorsprong actief verder vergroten. Wereldwijd bezitten overheden samen ongeveer 2,3 procent van het totale aantal Bitcoin, een percentage dat volgens Washington snel moet groeien.
Naast het opbouwen van reserves werkt het team van Hines ook aan wetgeving rondom stablecoins en de bredere crypto marktstructuur. Beide voorstellen zouden volgens hem nog voor de politieke zomerstop op Trumps bureau moeten liggen.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Crypto koersupdate: Bitcoin crasht hard door zorgen omtrent Strategy
Bitcoin daalt met 4% door grote zorgen omdat Strategy’s financieringsmodel piept en kraakt. Altcoins gaan nóg harder onderuit.
Strategy verliest cruciale Bitcoin-motor: belangrijk aandeel zakt onder $100
Strategy ziet een belangrijke geldbron onder druk komen staan terwijl het preferente aandeel STRC verder wegzakt.
79% van alle Bitcoins in vaste handen: einde van de bearmarkt in zicht?
Onderzoeksbureau K33 ziet het einde van de Bitcoin bearmarkt naderen nu het aantal trouwe houders naar een nieuw record is gestegen.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
