De zomer van 2021 stond in het teken van de definitieve doorbraak van Non-Fungible Tokens (NFTs). Het duurde echter niet lang voordat deze markt in het slop kwam en er lijkt steeds minder vertrouwen te zijn in een herstel. Uiteindelijk kochten de meeste mensen NFTs om er geld mee te verdienen en nu dat niet meer lukt, neemt de interesse snel af.
Web3-voorstanders willen term “NFTs” niet meer gebruiken
Dat gaat zelfs zo ver, dat enkele Web3 voorstanders weigeren om de term NFTs aan deze revolutie te koppelen. John Caldwell van Wave Finance en UnicornDAO verwacht dat de Merge ook weinig positieve impact op de NFT-markt zal hebben. “De huidige bearmarkt kan er weleens voor zorgen dat mensen NFTs compleet opgeven. Net zoals in de periode van 2018 tot 2019 eigenlijk de hele crypto-markt werd opgegeven”, zo gaat Caldwell verder.
“Ik weet niet of we dit een verlengde bearmarkt moeten noemen, maar we komen zeker op een punt dat ik er ook niet meer in geloof”, zo zegt NFT-handelaar Andrew Wang tijdens de SALT conferentie. Als het aan deze heren ligt komt er dus een zware tijd aan voor de NFT-wereld, waarna nog maar moet blijken of er überhaupt iets van overblijft als de bearmarkt ten einde is.
Niet iedereen is pessimistisch
Het handelsvolume op de NFT-markt is momenteel extreem laag ten opzichte van de toppen van 2021 en 2022, maar dat sluit volgens andere een comeback niet uit. Enkele experts geven tijdens het SALT-panel over NFTs aan een toekomst te voorzien waarin mensen niet eens doorhebben dat ze NFTs gebruiken. Wat dat precies betekent moet de tijd ons leren, maar dat soort vage uitspraken zijn natuurlijk niet heel overtuigend.
Een belangrijke vraag is of de toepassingen van NFTs wel op een decentraal platform moeten draaien. Als jij bijvoorbeeld een digitale token van Starbucks krijgt, waarom zou die niet op een gecentraliseerde server kunnen staan? Geld is een toepassing waarbij een decentraal netwerk waarde heeft, maar voor veel digitale assets geldt dat niet. Over aandelen hoeven we ons bijvoorbeeld geen zorgen te maken dat ze zomaar bijgedrukt worden.
NFT-hype terug? Bored Ape Yacht Club verdubbelt in een maand
Bored Ape Yacht Club en andere NFT’s stijgen fors in waarde nu speculatie en risicobereidheid terugkeren op cryptomarkt.
NFT-marktplaats Foundation stopt na mislukte overnamepoging
Sinds de piek in 2021 is de interesse in NFT’s sterk afgenomen. Er wordt minder gehandeld en de bedragen liggen een stuk lager.
Hacker steelt 78 NFT’s ter waarde van 230.000 dollar via lek in NFT-leenplatform Gondi
Blockaid schat dat de waarde van de gestolen digitale verzamelobjecten ongeveer 230.000 dollar bedraagt.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
