Vitalik Buterin, de mede-oprichter van Ethereum, heeft op Twitter zijn ideeën gedeeld over non-financiële toepassingen voor blockchain technologie.
In een paper met de titel “Waar een blockchain te gebruiken in non-financiële applicaties?” schrijft Buterin over de toenemende interesse in dit deel van de industrie.
De visie van Buterin
Volgens de grote man achter Ethereum kan de technologie helpen bij hele belangrijke doelen als vertrouwen en het voorkomen van censuur. Maar naast die grote doelen kan het ook “puur voor het gemak” een goede oplossing geven. In zijn nieuwe paper schrijft hij onder andere over “blockchains voor dataopslag”. Buterin beargumenteert dat we met blockchains op goedkope wijze betrouwbaar data kunnen verwerken en raadplegen.
Een andere potentiële toepassing die Buterin ziet zijn zogenaamde Open-source metrics, een concept dat nog altijd in de pijplijn zit. Hiermee kan volgens de oprichter van Ethereum de diversiteit en mate van decentralisatie gemeten worden. We hebben hier het laatste nog niet over gehoord, want enige tijd geleden schreef Buterin ook al over “Soulbound Tokens”. Niet-verhandelbare NFTs die voor altijd aan jou verbonden zijn. Het lijkt erop dat Buterin momenteel een deel van zijn focus op non-financiële toepassing heeft.
Een echte blockchain enthousiast
De nieuwe blog van Buterin waarin hij schrijft over niet-financiële toepassingen voor blockchain technologie is een goede weergave van de mindset van Vitalik Buterin. In tegenstelling tot de meeste investeerders is hij echt enthousiast over de technologie en zit hij er niet alleen in om geld te verdienen. Al is het natuurlijk een stuk eenvoudiger om er op die manier in te staan als je het vermogen van een Vitalik Buterin hebt.
Buterin heeft namelijk een geschat vermogen van 355.000 Ethereum, dat op het moment van schrijven rond de 400 miljoen dollar waard is. Er moet wel heel veel met Ethereum gebeuren voordat Buterin ooit nog ergens een sollicitatieformulier voor moet invullen. Dat Buterin het beste met de wereld voor heeft blijkt wel uit zijn Shiba Inu donatie. Buterin doneerde in mei 2021 1,2 miljard dollar aan Shiba Inu aan het India Covid Crypto Relief Fund.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
