Regulatie Nieuws

Regulatie Nieuws

Voetbalclub Arsenal in discussie met ASA over crypto advertentie

Naar aanleiding van de beslissing van de ASA kondigde de Engelse voetbalclub Arsenal aan dat het in beroep zou gaan.


ASA verwijdert campagnes van Arsenal

De Advertising Standards Authority, ASA, is een instantie die toezicht houdt op advertenties in het Verenigd Koninkrijk. ASA treedt op tegen onverantwoordelijke crypto advertenties.

Eerder dit jaar ging Arsenal een samenwerking aan met blockchain-bedrijf Chiliz, net zoals veel andere voetbalclubs. Bij deze samenwerking lanceerde de voetbalclub een fantoken. Op 12 augustus promootte de club zijn fantoken AFC op zijn officiële Facebook-pagina. Deze advertentie heeft de ASA echter verboden wegens schending van de advertentieregels. Het bureau verklaarde dat de post de risico’s van het investeren in cryptocurrencies niet benadrukte.

Volgens een rapport van de BBC beweert de ASA dat inhoud op de officiële website van Arsenal de advertentieregels overtrad. Het gaat met name om de pagina die op 6 augustus 2021 is gepubliceerd, met de titel “$AFC Fan Token: alles wat je moet weten”.

Volgens ASA waren beide commercials onverantwoordelijk en profiteerde Arsenal van het gebrek aan ervaring van consumenten. De BBC citeert een functionaris van Arsenal Football Club die het volgende zei:

“We nemen onze verantwoordelijkheden naar onze fans serieus”.

Daaraan voegde hij toe dat ze alle communicatie met de fans over advertenties hebben geëvalueerd. Bovendien hebben ze alle informatie over financiële risico’s beschikbaar gesteld.


Meerdere crypto advertenties verwijderd

De nieuwste maatregelen van de ASA volgen na een reeks soortgelijke beslissingen die eerder dit jaar zijn genomen. De onafhankelijke reclameautoriteit heeft onlangs een aantal crypto valuta gerelateerde advertentiecampagnes verwijderd van verschillende grote spelers in de sector, waaronder Coinbase en Kraken. Het verklaarde dat de advertenties op onverantwoorde wijze profiteren van de onervarenheid van de consument en dat ze het risico van de investering niet aantonen.

In mei verwijderde de ASA de advertentiecampagne van Luno Exchange. De advertentie was een foto van Bitcoin die werd gebruikt op metroposters met de tekst: “Als je de Bitcoin in de metro ziet, is het tijd om het te kopen.”

Arsenal is een van de vele topvoetbalclubs die samenwerkt met blockchain bedrijven om een fantoken te creëren. West Ham United, een voetbalclub die is gevestigd in Londen, werkte samen met het blockchain platform Socios.com om in 2019 een fantoken te lanceren.

Bundesliga club FC Bayern München werkte samen met Stryking Entertainment om digitale verzamelobjecten van zijn spelers te maken.

Zoeken

Jouw recente zoekopdrachten