Bitcoin (BTC) is magertjes aan de nieuwe week begonnen, want de vredesdeal tussen Iran en de Verenigde Staten ligt nog altijd verder weg dan gehoopt. Investeerders krijgen er deze week bovendien nieuwe Amerikaanse inflatiecijfers en een wisseling aan de top van de Federal Reserve bij.
CPI en PPI
De Bitcoin koers is de nieuwe week begonnen met een daling en dat is het gevolg van Donald Trump dat het voorstel van Iran heeft afgewezen om een einde te maken aan de oorlog. De olieprijzen lopen op en daardoor zien we ook de aandelenmarkten kwakkelen.
De Straat van Hormuz zit al sinds het begin van de oorlog grotendeels op slot. Het is het smalste en belangrijkste knelpunt in de wereldwijde oliehandel, waar normaal een vijfde van alle olie en gas doorheen stroomt.
Iran blokkeert de doorgang nu al ruim tien weken. Schepen mogen alleen passeren via door Iran aangewezen routes en met Iraanse toestemming. Vorige week kwamen er bijvoorbeeld nog een Panamese bulkcarrier en een Qatarese gastanker doorheen, maar de grote stroom ligt grotendeels stil.
De olieprijs is sinds het begin van de oorlog flink gestegen en dat is duidelijk terug te zien in de Amerikaanse inflatiecijfers. Zo klom de consumentenprijsindex (CPI) in maart van 2,4 naar 3,3 procent, het hoogste niveau sinds april 2024.
Ook de favoriete inflatiemaatstaf van de Fed, de PCE-prijsindex, liet over maart een vergelijkbare sprong zien. Die kwam binnen op 3,5 procent op jaarbasis, tegenover 2,8 procent in februari. De kerninflatie, zonder voedsel en energie, tikte het hoogste niveau sinds november 2023 aan van 3,2 procent.
Morgen worden we de CPI-cijfers van de maand april bekendgemaakt. En een dag later volgt de producentenprijsindex (PPI), die laat zien hoe de prijzen op fabrieksniveau bewegen.
Door de oorlog kunnen we renteverlagingen voorlopig wel uit ons hoofd zetten. Sterker nog: de markt acht een renteverhoging dit jaar inmiddels waarschijnlijker dan een verlaging.
Hoe lager de inflatiecijfers binnenkomen, hoe sneller dat weer in beeld komt. Maar dat lot ligt vooral in de handen van hoe snel er een vredesdeal gesloten kan worden en de Straat van Hormuz weer open kan.
Lagere rentes zijn doorgaans goed nieuws voor risicovolle beleggingen zoals Bitcoin. Goedkoper kapitaal betekent meer geld dat investeerders in de markt kunnen pompen. Hoe langer de rente hoog blijft, hoe minder wind in de rug voor crypto.
Nieuwe Fed-voorzitter aan het roer
Op de laatste werkdag van de week krijgt de Fed bovendien een nieuwe voorzitter. De Amerikaanse Senaat stemt deze week over Kevin Warsh, die Jerome Powell gaat opvolgen. De termijn van Powell loopt op 15 mei af.
De uitkomst lijkt al vast te staan. Republikeinen hebben een meerderheid van 53 zetels en Democraat John Fetterman heeft toegezegd voor te stemmen.
Trump zal in ieder geval opgelucht adem halen. De president heeft Powell lange tijd publiekelijk de huid vol gescholden, omdat de Fed-baas weigerde de rente in zijn tempo te verlagen.
Trump rekent erop dat Warsh direct het mes in de rente zet. Maar nu de arbeidsmarkt zich ook weer herpakt (vorige week kwam het banenrapport weer sterker binnen dan verwacht), lijkt de president weer teleurgesteld te worden. Eind deze maand komt er weer een nieuw rentebesluit.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
