Blockchain

AC Milan zet blockchain-tokens in voor stemmen op motto voetbalclub

Het populaire Italiaanse voetbalteam AC Milan heeft een eigen fan-token gelanceerd. De fans van het team kunnen hier direct gebruik van maken door te stemmen op een clubmotto voor het nieuwe voetbalseizoen.


Week de tijd om winnende motto in te dienen

Dit maakt het voetbalteam beklend via een online aankondiging. Naast het stemrecht voor het clubmotto, geven deze fan-tokens ook toegang tot diverse VIP-beloningen, games, chatforums en meer. De tokens worden op dit moment verhandeld voor $6.68 per stuk.

De token heeft de naam ACM gekregen, ofwel het AC Milan-token en is geïntroduceerd in samenwerking met het blockchain-bedrijf Chiliz. Momenteel kan er gestemd worden op het teammotto. Iedere houder kan een motto indienen, waarna het winnende motto uiteindelijk in de kleedkamer van het team geplaatst wordt. Naar verluidt verloopt deze poll volgende week, waardoor iedereen nu een week de tijd krijgt om zijn stem uit te brengen.


Tokens geven fans zeggenschap

AC Milan lanceert hun token nu te midden van de aanhoudende COVID-19-pandemie, waardoor het bedrijf nog wat geld kan ophalen die ze mislopen door de maatregelen die genomen moeten worden. Door samen te werken met Chiliz, heeft het voetbalteam wellicht een verstandige keuze gemaakt. Chiliz heeft namelijk, net als Socios, ook bij andere voetbalteams geholpen om een soortgelijke token te lanceren, waaronder FC Barcelona, Paris Saint-Germain en Juventus.

De blockchain-technologie weet hierdoor ook bij voetbal steeds beter de weg te vinden. Steeds meer voetbalteams lijken de technologie nu te omarmen door middel van een eigen fan token. De fan tokens geven de fans van het team dan ook daadwerkelijk zeggenschap, doordat zij mee mogen beslissen over bepaalde zaken.