Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
De AEX koers is vandaag met een forse daling aan de nieuwe beursdag begonnen. Die daling volgde op het nieuws vanuit Iran, dat de onderhandelingen met de VS niet goed lopen. Volgens Donald Trump ligt de wapenstilstand momenteel “aan de beademing” en kan het conflict op korte termijn dus wederom escaleren.
Hoewel de Amerikaanse beurzen de afgelopen weken record na record wisten te boeken, verliep dat proces bij de AEX stroperig. Vorige week wist de AEX nog een nieuwe all-time high te bereiken, maar van echte overtuiging was geen sprake.
Rond het niveau van 1.030 punten loopt de AEX de laatste tijd tegen veel weerstand aan. Die muur heeft de Nederlandse beursindex vooralsnog niet met overtuiging weten te doorbreken.

Het lijkt erop dat beleggers de situatie in Iran toch meenemen. Europa heeft bij uitstek last van de oorlog in het Midden-Oosten, omdat het veel energie importeert.
Dat is sinds de start van het conflict een stuk duurder geworden, waardoor er een donkere wolk boven de Europese economie hangt. De AI-revolutie zorgt voor optimisme, maar op dit moment is dat niet voldoende voor een echte uitbraak.
Verder staat er vandaag een belangrijke dag op het programma voor de wereldwijde financiële markten, omdat de Amerikaanse versie van het Centraal Bureau voor de Statistiek vanmiddag de consumentenprijsindex (CPI) publiceert.
De verwachting is dat die fors stijgt ten opzichte van de afgelopen maanden. Met name vanwege de flinke stijging van de energieprijzen als gevolg van de Iran-oorlog.
Tot op heden is de Amerikaanse centrale bank de enige grote waarvan de markt nog geen renteverhogingen verwacht. Dat zou echter kunnen veranderen als de inflatie wederom een stuk hoger uitvalt.
Er komt immers een punt waarop ook de Amerikaanse centrale bank moet reageren, en dat zou de AEX verder pijn kunnen doen.
De Amerikaanse chipmaker veert op nadat Google miljoenen AI-chips bestelt en Nvidia de fabricagetechniek onder de loep neemt.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Analisten waarschuwen voor een grotere correctie op Wall Street nadat de S&P 500 meerdere belangrijke technische steunpunten verloor.
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.