Het jaar 2025 leek goed te beginnen voor de AEX, maar inmiddels kleurt de Amsterdamse beursindex ook rood. Daarmee volgt het de Amerikaanse beurzen, die na sterke economische data uit de Verenigde Staten wat in de problemen zijn gekomen.
Wat is er aan de hand op de beurs?
Sinds de Amerikaanse centrale bank in september 2024 begon met zijn cyclus van renteverlagingen, zijn de obligatierentes in de Verenigde Staten alleen maar gestegen.
De rente op 10-jarige staatsobligaties kruipt momenteel richting de 5%, terwijl de Amerikaanse centrale bank de rentes juist probeert te verlagen. Wat dat betreft wil dat nog niet echt vlotten op dit moment.
Die hogere rentes kunnen in potentie de Amerikaanse economie beschadigen, omdat dit ook betekent dat de hypotheekrentes en andere rentes een stukje hoger zijn dan de tijdens het afgelopen decennium.
Daarbij zijn die hogere rentes voor beleggers aantrekkelijk en is het mogelijk dat zij nu overstappen van risicobeleggingen als de AEX, Nasdaq, S&P 500, en Bitcoin, op Amerikaanse staatsobligaties. Die betalen nu immers ook stevige rentes uit.
Alle focus op komende vrijdag
Voor nu ligt alle focus op komende vrijdag. Dan is het namelijk tijd voor de werkloosheidsdata.
Dinsdag kregen we het JOLTS-rapport, met onder andere het aantal openstaande vacatures, maar het echte vuurwerk volgt op vrijdag. Dan komt het nieuwe werkloosheidspercentage uit, maar ook de banengroei en de groei van de lonen.
Met andere woorden: daarmee krijgen we een completer beeld van de staat van de Amerikaanse arbeidsmarkt.
Verder volgt volgende week ook een belangrijke periode, want dan staat de consumentenprijsindex (CPI) op het programma. De inflatie begon de afgelopen maanden weer op te lopen en als gevolg daarvan maakte de Amerikaanse centrale bank zich zorgen.
Nu zou het voor de AEX goed zijn als de inflatie wat normaliseert, zodat de Amerikaanse centrale bank ruimte krijgt voor nieuwe renteverlagingen.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Wat gebeurt er met Bitcoin als de Nasdaq verder daalt?
Bitcoin hield het weekend stand boven 60.000 dollar. Analisten zien kans op herstel, juist nu de Nasdaq verder dreigt te dalen.
AEX koers daalt stevig op rode dag voor mondiale financiële markten
De AEX koers is niet goed aan de nieuwe week begonnen. Dit is waarom de AEX vandaag daalt en waar je deze week op moet letten.
Olieprijs stijgt fors nu staakt-het-vuren Iran en Israël wankelt
De olieprijs schiet omhoog nadat Iran en Israël elkaar opnieuw bestookten. Het fragiele staakt-het-vuren staat zwaar onder druk.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
