Bitcoin miners hebben de afgelopen twee weken een hoop extra apparatuur aan het werk gezet, want het is weer moeilijker geworden om Bitcoin te minen. De moeilijkheidsgraad voor Bitcoin mining is namelijk met 9,26 procent gestegen tijdens de laatste aanpassing. Een ontwikkeling die miners, zeker met de huidige koersen, mogelijk in de problemen kan brengen.
Wat is de difficulty?
De difficulty bepaalt voor het Bitcoin netwerk hoeveel computerkracht er nodig is om een nieuw blok te vinden. In de computercode van Bitcoin staat dat miners gemiddeld iedere 10 minuten een blok moeten vinden. Als de gemiddelde bloktijd voor de laatste 2.016 blokken onder de 10 minuten ligt, dan gaat de moeilijkheidsgraad omlaag en andersom. De afgelopen 2.016 blokken waren miners gemiddeld 9,26 procent sneller dan die streeftijd van 10 minuten.
Dat heeft nu geresulteerd in een stijging van de moeilijkheidsgraad, wat betekent dat miners het moeilijker krijgen om blokken de vinden. Als je iets leest over de difficulty of difficulty adjustment in relatie tot Bitcoin, dan gaat het altijd over dit onderwerp. Op het moment van schrijven ligt de difficulty op het hoogste punt sinds januari 2022, met een score van 30,97 biljoen en een hashrate van 230 exahash per seconde.
Slecht nieuws voor miners
In principe is het een goed teken dat de hashrate in het netwerk stijgt, want dat betekent dat miners vertrouwen hebben in de toekomst. Het stijgen van de moeilijkheidsgraad is daar het natuurlijke gevolg van, maar echt goed is het niet voor de miners. Dit betekent namelijk dat dezelfde computerkracht ze na de aanpassing van de moeilijkheidsgraad minder Bitcoin oplevert. Als je dat combineert met de kwakkelende Bitcoin koers, dan snap je dat er mogelijk problemen kunnen ontstaan.
Veel miners hebben tijdens de bearmarkt van 2022 al delen van hun reserves moeten verkopen en als de koers zich blijft gedragen zoals nu, dan ziet het er voor het verdere verloop van dit jaar niet goed uit. Vanaf de all-time high van 69.044 dollar is Bitcoin met de huidige koers al meer dan 70 procent verloren.
Saylor bedankt Musk: kwart van de ‘Mag8’ bezit nu Bitcoin
Na het beursdebuut van SpaceX feliciteerde Michael Saylor Elon Musk. Volgens hem bezit een kwart van de ‘Mag8’ nu Bitcoin.
Miljardair: Bitcoin is beter beschermd tegen quantum-computers dan banken
We horen vaak dat Bitcoin kwetsbaar is voor quantum-computers, maar volgens deze miljardair zijn banken veel kwetsbaarder.
Robert Kiyosaki waarschuwt: de meeste beleggers maken deze enorme fout
Robert Kiyosaki stelt dat veel beleggers denken gespreid te zijn, maar in werkelijkheid ‘nepbezittingen’ aanhouden via ETF’s.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
