Voor het eerst in 2023 is Bitcoin de maand lager geëindigd dan het begonnen is. Op zich is dat natuurlijk allemaal geen ramp, omdat iedere bullish periode ook momenten heeft waarop de boel even inzakt en de koers wat op adem komt. Het geeft echter wel aan dat de bulls wel degelijk moeite hebben om de bears onder de duim te houden.
Allemaal in het rood
Over de afgelopen 24 uur moest vrijwel de volledige crypto-markt verliezen nemen. Bitcoin tikt op het moment van schrijven binnen op een min van 2,29 procent en staat daarmee op een koers van 27.102 dollar.
Ethereum doet het iets beter met een daling van slechts 1,75 procent en een koers van 1.870 dollar. Dat neemt niet weg dat Bitcoin qua market cap nog vele malen groter is dan Ethereum.
Waar Ethereum het doet met een market cap van 224,97 miljard dollar, mag Bitcoin een market cap van 525,07 miljard dollar opschrijven. Dat is een behoorlijk gigantisch verschil tussen beide munten.
Tot nu toe lukt het Ethereum maar niet om dichterbij te komen en de status van Bitcoin als de grootste munt van de markt te bedreigen.

Waarom daalt de BTC koers?
Het lijkt erop dat de daling van Bitcoin te maken heeft met uitspraken van Federal Reserve official Loretta Mester van woensdag. Zij gaf aan dat er “geen sterk argument” is voor een rentepauze van de Federal Reserve.
Dat betekent dat er een grote kans is dat de Amerikaanse centrale bank ook op 14 juni (over een kleine twee weken) opnieuw de rente verhoogt. Daarmee zou de rente uitkomen in de range van 5,25 – 5,50 procent.
De meeste economen hadden nooit verwacht dat de economie het in zich zou hebben om deze rentestanden te bereiken, zonder te breken. Nu lijkt het toch te gebeuren en is het ook nodig om de inflatie definitief onder de duim te krijgen.
Maar de vrees is dat de Federal Reserve hiermee te ver gaat en dat de boel straks compleet de andere kant op slaat. Dat kan ook niet de bedoeling zijn van de renteverhogingen, maar dat lijkt wel te gebeuren.
Zeldzame fysieke Bitcoin uit 2011 ingeruild voor miljoenenfortuin
Bij het slaan eind 2011 was de munt geen 100 dollar waard. Bij het verzilveren stond de teller op zo’n 1,78 miljoen dollar.
Bitcoin, Ethereum en XRP veren op na heftige week vol verliezen
De Bitcoin, Ethereum en XRP koersen herstellen deze zondag na een zware crash. Een sterk banenrapport joeg de markten vrijdag omlaag.
Eerste hypotheek met Bitcoin als onderpand afgesloten in VS
Bitcoin wordt voor het eerst gebruikt als onderpand voor een hypotheek in de VS, zonder verkoop van de cryptomunten.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
