In januari 2023 was er een alarmerende stijging in het aantal crypto gerelateerde ontslagen, waarmee het de op ƩƩn na slechtste maand ooit werd. Deze nieuwe golf van ontslagen had een enorme impact op de sector, waardoor maar liefst 2.806 mensen hun baan verloren.
Volgens onderzoeken hebben bedrijven in de crypto-industrie een aanzienlijke toename van het aantal ontslagen gezien. De moeilijke wereldwijde macro-economische omstandigheden hebben een negatieve invloed gehad op bedrijfsresultaten, wat heeft geleid tot een verwachte stijging van het aantal ontslagen in 2023. Hoewel het aantal ontslagen in 2020 bijna 7.000 was, wordt verwacht dat dit aantal tegen 2023 zal toenemen.
In januari bleek uit de cijfers dat gecentraliseerde crypto-beurzen een grote rol hadden gespeeld in het veroorzaken van banenverlies, met 84% van alle ontslagen. Onderzoek wees uit dat lagere handelsvolumes en dalende inkomsten de voornaamste oorzaken hiervan waren.
De beurzen ontslaan op grote schaal
In januari kondigden grote cryptobeurzen zoals Huobi, Coinbase, Blockchain.com, Crypto.com en Luno ontslagrondes aan.
Voor sommige bedrijven was juni 2022 niet de eerste maand waarin er ontslagen werden aangekondigd; Coinbase en Crypto.com hadden al eerder in het jaar hun personeelsbestand verkleind. Dat er tijdens de huidige bearmarkt ontslagen vallen is niet geheel onverwacht. De beurzen groeide namelijk extreem hard tijdens de bullmarkt en nu de inkomsten tegenvallen moet daar iets tegen gedaan worden.
Terwijl de crypto-industrie hard geraakt is door de komst van de crypto winter in een moeilijke macro-economische omgeving, hebben ontslagen aangetoond dat veel beurzen te veel geld hebben uitgegeven, waardoor veel bedrijven gedwongen zijn om hun personeelsbestand te verkleinen.
Juni 2022 staat nog steeds bovenaan de lijst met het hoogste aantal ontslagen in ƩƩn maand (3.003 mensen). Dit was een direct gevolg van de eerste grote crisis in de crypto-industrie van het jaar, veroorzaakt door de ineenstorting van het Terra ecosysteem. Deze crisis had een enorme impact op de crypto-industrie, waardoor veel bedrijven genoodzaakt waren om hun personeel te ontslaan. Hoewel er sindsdien veel herstel is geweest, staat juni 2022 nog steeds bovenaan de lijst met het hoogste aantal ontslagen in ƩƩn maand.
In november werd de druk op de sector groter, nadat de FTX was ingestort en het aantal crypto bedrijven die in de problemen kwamen groter werd. Dit resulteerde in 1.805 ontslagen. Gecentraliseerde crypto beurzen waren verantwoordelijk voor het leeuwendeel met 82,2% van de ontslagen.
Japanse financiƫle reus koopt cryptobeurs voor honderden miljoenen
SBI neemt cryptobeurs Bitbank over voor 289 miljoen dollar en wordt grootste cryptobeurs van Japan terwijl nieuwe cryptoregels naderen volgens plan.
BitGo ontslaat 15 procent van personeel en kiest voor AI en stablecoins
BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiƫle diensten.
Binance stuurt e-mails naar Europese klanten na grote MiCA-tegenslag
Binance dreigt vanaf 1 juli Europese klanten te verliezen doordat de cryptobeurs geen MiCA-vergunning heeft ontvangen van toezichthouders in Europa.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privĆ©jets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: āGigapump komt eraanā
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
