Het is de dollar index (DXY) gelukt om steun te vinden op een belangrijk niveau in de grafiek. Dat maakt het onwaarschijnlijk dat Bitcoin erin slaagt om de weerstand rond 17.250 dollar om te zetten in een steunpunt. De DXY meet overigens de prestaties van de Amerikaanse dollar tegen een mandje van fiatmunten.
19,6 procent in 2022
In het jaar 2022 is de DXY al 19,6 procent gestegen ten opzichte van zijn concurrentie. Daarna is het aan een correctie begonnen. De piek lag op 114,60 en momenteel hangt de DXY rond de 105,50 punten. Dat Bitcoin en de Amerikaanse dollar vaak in de tegenovergestelde richting bewegen werd ook gisteren weer pijnlijk duidelijk uit de grafiek van Thecryer.
Je ziet in de grafiek hoe de DXY opspringt van 104,40 naar 105,50 en Bitcoin meteen met 230 dollar naar beneden donderen. Het lijkt erop dat de korte zwakke periode van de dollar voorbij is en dat de Amerikaanse munt weer terrein zal winnen ten opzichte van andere fiatmunten. Voor Bitcoin en de aandelenmarkt zou dat ook een lastige periode betekenen.
On-chain ook bearish
Het ziet er op de blockchain ook even niet goed uit voor Bitcoin. Met name de miners hebben het momenteel zwaar, wat zomaar kan betekenen dat zijn in de capitulatie-modus gaan. We spreken van capitulatie als ze in grote golven tegelijk Bitcoin moeten verkopen om het hoofd boven water te houden. Het probleem daarvan is dat ze dit alleen doen als de koers reeds op een laag punt staat.

Een lage koers betekent dat veel miners in de problemen zitten. Als een deel dan moet verkopen, dan drukken ze daarmee de prijs nog verder omlaag en dat kan de ellende compleet maken. De uitstroom vanuit wallets van Bitcoin miners is op dit moment op het hoogste punt in zes maanden tijd, zo weet Glassnode te melden. Een hoop matige vooruitzichten voor Bitcoin voor de korte termijn dus.
Strateeg van Charles Schwab denkt dat 60.000 dollar de bodem was voor Bitcoin
Bitcoin balanceert boven 60.000 dollar terwijl paniek toeneemt. Charles Schwab ziet juist aanwijzingen dat de bearmarkt bijna eindigt.
Grayscale: Bitcoin heeft andere kopers nodig voor ‘duurzame bodem’
Beursbedrijf Strategy verkocht Bitcoin en de koers tuimelde. Grayscale waarschuwt dat andere kopers nu moeten instappen.
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
