Ras Al Khaimah, een van de zeven emiraten van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), gaat een vrijhandelszone lanceren voor bedrijven in digitale en virtuele activa. Dit is een verdere indicatie dat het land aantrekkelijk blijft voor internationale spelers in de cryptowereld.
Vrijhandelszones in de VAE zijn gebieden waar ondernemers voor 100% eigenaar zijn van hun bedrijf en waar andere regelgevingskaders en belastingregelingen gelden.
Eerste vrijhandelszone voor digitale activa
De RAK Digital Assets Oasis (RAK DAO) zal een “speciaal ontwikkelde, innovatieve vrije zone worden voor niet-gereguleerde activiteiten in de sector van virtuele activa”. Volgens de verklaring zullen aanvragen voor de zone in het tweede kwartaal van 2023 worden geopend.
De vrijhandelszone is bedoeld voor dienstverleners die werken met digitale en virtuele activa in opkomende technologieën. Dit omvat onder andere metaverse, blockchain, utility-tokens, crypto-wallets, NFT’s, gedecentraliseerde autonome organisaties (DAO’s), gedecentraliseerde applicaties (DApps) en andere Web3-gerelateerde bedrijven.
We bouwen aan de vrije zone voor bedrijven van de toekomst. Als ’s werelds eerste vrije zone die uitsluitend is gewijd aan digitale en virtuele activabedrijven, kijken we ernaar uit om de ambities van ondernemers van over de hele wereld te ondersteunen.
– Sjeik Mohammed bin Humaid bin Abdullah Al Qasimi
Vrijhandelszones zijn gebieden waar ondernemers voor 100% eigenaar zijn van hun bedrijf en hun eigen belastingregelingen en regelgevende kaders hebben, met uitzondering van het strafrecht van de VAE.
De in Dubai gevestigde crypto-advocaat Irina Heaver zei het volgende:
RAK DAO zal eerst beginnen met niet-financiële activiteiten en zal de financiële activiteiten in een later stadium introduceren. Ondernemers zullen nog geen crypto-exchange kunnen lanceren, wat een door ESCA gereguleerde financiële activiteit is.
Toezichthouders in de VAE
De Securities and Commodities Authority (SCA) is een van de belangrijkste financiële toezichthouders van de VAE. Volgens de meest recente federale wetgeving heeft de SCA autoriteit in de hele Emiraten, met uitzondering van de financiële vrije zones. Dit zijn de Abu Dhabi Global Market (ADGM) en het Dubai International Financial Centre (DIFC) en andere. Deze hebben hun eigen financiële toezichthouders.
De nieuwe vrije zone draagt bij aan de meer dan 40 multidisciplinaire vrije zones in het land die tal van crypto-, blockchain- en Web3-bedrijven hebben aangetrokken, waaronder het Dubai Multi Commodities Centre (DMCC), DIFC en de ADGM.
De VAE heeft zichzelf laten zien als een vooruitstrevende hub voor cryptobedrijven die jurisdicties met vriendelijkere regelgeving hebben. In maart 2022 onthulde Dubai zijn wet over virtuele activa, samen met de Virtual Asset Regulatory Authority, om investeerders te beschermen en normen te bieden voor de digitale activa-industrie.
In september 2022 publiceerde de Financial Services Regulatory Authority leidende beginselen over haar aanpak van het reguleren van en toezicht houden op de nieuwe activaklasse.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
CertiK wordt validator op XDC Network voor zakelijke blockchain
Blockchainbeveiligingsbedrijf CertiK heeft zich aangesloten bij het XDC Network als Institutional Masternode Validator.
Tokenisatie bereikt 43 miljard dollar: banken voorspellen enorme groei
Getokeniseerde assets groeien naar 43 miljard dollar terwijl grote banken en institutionele beleggers volop inzetten op de blockchain.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
