Twee invloedrijke analisten van Goldman Sachs waarschuwen voor een mogelijke terugval van de Amerikaanse beurs met zo’n 20% binnen het komende jaar. Jan Hatzius en Peter Oppenheimer schetsen een scenario waarin economische tegenwind en kwetsbare bedrijfswinsten leiden tot stevige druk op aandelenkoersen.
Hun visie deelden ze op 8 mei in een podcast, gesteund door een analyse die eerder die week werd gepubliceerd.
Recessiekans en vertekend beeld
Hatzius schat de kans op een Amerikaanse recessie in 2025 op 45%. Hoewel de vertrouwensindicatoren somber blijven, bieden sommige kerncijfers juist houvast. De handelsdata, die eerder vertekend waren door anticipatie op tariefverhogingen, lijken momenteel stabieler, mede door een tijdelijke verlaging van invoerheffingen.
Veel bedrijven hadden hun leveringen eerder vervroegd om tariefverhogingen voor te zijn, maar door de tijdelijke verlaging van de invoerheffingen is dat effect afgezwakt. Wel blijft het risico bestaan dat de inflatiedruk opnieuw oploopt zodra de tarieven weer stijgen, zeker in sectoren als elektronica, auto’s en kleding waar de marges gevoelig zijn voor importkosten.
Oppenheimer waarschuwt dat de markt op dit moment vrij duur is. De S&P 500 noteert momenteel op een koers-winstverhouding van 20. Als de bedrijfswinsten met 10% dalen, zou ook de index zelf aanzienlijk kunnen dalen, zelfs als de waardering gelijk blijft.
Ondanks de sombere toon achten de analisten het onwaarschijnlijk dat we aan de vooravond staan van een langdurige structurele bear market. Volgens Goldman Sachs lijkt het huidige klimaat eerder op een zogenoemde event-driven correctie, waarbij de marktdaling wordt veroorzaakt door tijdelijke factoren zoals Trumps handelstarieven.
Voorzichtigheid blijft geboden
Beleggers doen er goed aan om niet blind te blijven vertrouwen op een snel herstel. Een correctie van 20% is geen zekerheid, maar de signalen zijn overtuigend genoeg om meer voorzichtigheid te hanteren, zeker bij beleggingen met een hoog risico.
De inflatie in de Verenigde Staten is in april 2025 gedaald naar 2,3% op jaarbasis, het laagste niveau sinds februari 2021. Die afkoeling kwam vooral door dalende voedselprijzen.
Hoewel die cijfers op korte termijn voor opluchting zorgen, waarschuwen economen dat de inflatiedruk weer kan oplopen door de impact van de handelstarieven. Veel bedrijven hebben hun voorraden in het eerste kwartaal vergroot om hogere kosten te vermijden, maar deze buffer kan snel opraken, wat opnieuw kan leiden tot prijsstijgingen.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
SpaceX schiet omhoog bij beursdebuut en maakt Musk eerste biljonair
SpaceX beleeft een sterk beursdebuut op Nasdaq. Het aandeel stijgt ruim twintig procent en tilt de waardering boven 2 biljoen.
Luxeaandelen veren op door hoop op vrede tussen VS en Iran
Luxeaandelen stijgen fors nadat een mogelijk vredesakkoord tussen de VS en Iran hoop geeft op economische stabiliteit wereldwijd.
Waarom handelt SpaceX nog niet? Dit gebeurt achter de schermen
SpaceX is naar de beurs, maar het aandeel handelt nog niet. Zo werkt het veilingproces dat aan het eerste koersmoment voorafgaat.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
