Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Iran heeft een gat in de muur van Amerikaanse sancties gevonden, en dat gat heet CoinEx. Via deze cryptobeurs is sinds 2019 ruim 3,84 miljard dollar weggesluisd, blijkt uit onderzoek van blockchain-analysebedrijf TRM Labs.
Zo’n 60 Iraanse partijen die op een sanctielijst staan, zijn aan de geldstromen gelinkt. Daarvan ging 2,7 miljard dollar heen en weer tussen CoinEx en Nobitex, de grootste cryptobeurs van Iran zelf.
Dat gebeurde sinds 2018 in een gestaag tempo van zo’n 1 miljoen dollar per dag. In 2024 was CoinEx veruit de grootste buitenlandse handelspartner van Nobitex, bijna negen keer zo groot als de nummer twee.
TRM Labs noemt dat patroon “niet in lijn met onafhankelijk marktgedrag”. De grote Iraanse beurzen leiden volgens het bedrijf 5 tot 10 procent van hun handel via CoinEx.
In een verklaring op X stelt CoinEx nooit een zakelijke band te hebben gehad met de Iraanse overheid of binnenlandse beurzen. Ook zouden er nooit kanalen zijn geopend voor gesanctioneerde partijen.
De beurs betwist daarnaast de uitleg van TRM Labs. Geldstromen op de blockchain bewijzen volgens CoinEx niets over kennis van of deelname aan illegale activiteit.
Toch wijzen de cijfers een andere kant op. Bijna 8 procent van het transactievolume van CoinEx is illegaal, terwijl dat bij beurzen die de regels netjes volgen rond de 0,3 procent ligt.
De Verenigde Staten snijden Iran al jaren af van het wereldwijde bankensysteem. Banken die toch zakendoen met Teheran riskeren zelf uit de dollarmarkt te vliegen. Daardoor kan het land zijn olie nauwelijks verkopen en moeilijk geld over de grens schuiven.
Crypto is voor Iran de achterdeur. Bitcoin en stablecoins (cryptomunten met een vaste koppeling aan de dollar) reizen buiten het bankensysteem om en zijn lastiger te blokkeren.
Washington heeft die route in het vizier. Onder de campagne ‘Economic Fury’ jaagt het ministerie van Financiën sinds maart 2025 op Iraanse cryptostromen, om te voorkomen dat het land een kernwapen ontwikkelt.
Drie weken geleden kwamen vier Iraanse beurzen op de zwarte lijst, waaronder Nobitex. Minister Scott Bessent zei daarbij dat de VS sinds de start van de campagne al 1 miljard dollar aan crypto in beslag namen bij Iraanse beurzen en wallets.
CoinEx zelf staat niet op die lijst. Maar Nobitex, dat ongeveer de helft van alle cryptohandel in Iran verwerkt, zit er middenin. De beurs werd in mei gelinkt aan een familie met banden aan de Iraanse top en verloor in juni 2025 nog 90 miljoen dollar bij een hack.
Amerikaanse PCE-inflatie stijgt naar 4,1 procent. Dit betekent het nieuwste inflatierapport voor de Federal Reserve, rente en Bitcoin koers.
Democratische senatoren eisen onderzoek naar een VAE-investering in World Liberty Financial en mogelijke invloed op Amerikaans beleid.
De Amerikaanse Senaat werkt verder aan de Clarity Act, maar tijdsdruk en verdeeldheid zorgen voor vertraging.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.