De grote Amerikaanse bank, JPMorgan, heeft investeerders geadviseerd niet meer in cryptomunten te investeren. Dit omdat de bank zich grote zorgen maakt over de agressieve houding van de Federal Reserve. De analisten adviseren beleggers zich op dit moment alleen dingen te kopen die waardevast zijn.
De bearmarkt is nog lang niet voorbij
Vrijdag zakte zowel de aandelenmarkten als de cryptomarkt flink naar onder. Dit vanwege de verklaring van de voorzitter van de Federal Reserve, Jerome Powell, dat de centrale bank de rente zal blijven verhogen om de inflatie te beteugelen, ongeacht het risico dat dit voor de economie met zich meebrengt.
Deze verklaring deed elke hoop van een snel herstel van de financiële markten vervliegen. Ook voedde het de voorspellingen dat de bearmarkt van dit jaar nog lang niet voorbij is.
De markten zijn sinds het begin van het jaar aan het dalen uit angst voor een strakker monetair beleid om de inflatie te beteugelen. De inflatie, de hoogste in veertig jaar, duwt de economie geleidelijk in een recessie. Het is dan ook verstandig om hoge risico’s te vermijden. Analisten van JPMorgan adviseerde investeerders dan ook om cryptomunten te verkopen en tech-aandelen en Bitcoin te vermijden.
Volgens de investeringsbank is de kans op een recessie vrij groot. Wel verwacht de bank dat de economie volgend jaar weer wat normaler aan zal voelen.
De vraag is of de Federal Reserve voor die tijd te veel schade aan de economie heeft toegebracht. Een strateeg van JPMorgan vertelde dat de Fed te veel moeite doet om de inflatie te verminderen, wat de economie aanzienlijk schaadt. Hij zei verder dat de centrale bank de kracht van de Amerikaanse economie overschat.
De meeste crypto’s zijn rommel
Umar Farooq de CEO van de blockchain-divisie van JPMorgan, is van mening dat er nog geen volledige weergave is van de use-cases voor blockchain-technologie en cryptocurrencies. Tijdens een seminar zei Farooq dat slechts enkele tientallen tokens zinvol zijn en veruit de meeste slechts rommel zijn. Farooq voorspelt dan ook dat de meeste cryptomunten spoedig zullen verdwijnen.
Ondanks deze negatieve uitspraken schrijft hij de blockchain en crypto technologie zeker nog niet af. Farooq vertelt dat hij verwacht dat grote bedrijven die blijven investeren in de technologie spoedig grote winnaars zullen zijn.
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Hongarije draait cryptoverbod terug na vertrek van Orban
Hongarije schrapt de strafbaarstelling van cryptohandel, een ommekeer ten opzichte van de strenge regels onder Viktor Orban.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
