Tijdelijke actie: Maak een account op Bitvavo en krijg €25 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €25
Welkomstbonus!
De Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) heeft een nieuwe, op blockchain gebaseerde, ticket app getest. De nieuwe app is gisteren, tijdens de kwalificatiewedstrijd tussen Nederland en Estland getest.
De wedstrijd van gisteren is gespeeld in de Johan Cruijff Arena, in Amsterdam. Deze wedstrijd werd met 5-0 door Nederland gewonnen. Volgens Ajax Life gebruikte de KNVB het evenement als een kans om haar nieuwe blockchain gebaseerde app uit te proberen. Deze app is ontworpen om nep tickets en zwarte marktverkoop te bestrijden.
De app maakt gebruik van de PDF tickets en geeft bezoekers via deze manier toegang tot het stadion. De barcode die is gebruikt om de bezoekers toegang te verlenen tot het stadion is alleen op een bepaalde tijd en binnen een specifieke straal van het stadion actief. Dit maakt het onmogelijk om tickets voor een competitie meerdere keren door te verkopen.
Ajax Life verslaggevers vertellen dat de KNVB toekomst ziet in de app. Als de testresultaten positief zijn zal de methode verder ontwikkeld worden. Bovendien gaat het dan flink opgeschaald worden met de steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
Zowel de KNVB als AFC Ajax namen deel aan de ontwikkeling van een reeks innovatieve producten tijdens de wedstrijd van gisteren. Dit alles is gedaan onder het motto “Change the Game Challenge”, wat gezamenlijk werd ingeleid met de Johan Cruijff Arena.
In oktober onthulde de grootste ticketoperator van Broadway, de Shubert organisatie, haar nieuwe plannen. Namelijk om een door IBM blockchain aangedreven mobiele tickets oplossing te testen.
In het internationale voetbal werkt het blockchain platform Socios.com samen met tal van toonaangevende clubs. Voorbeelden hiervan zijn de Franse voetbalclub Paris Saint-Germain, Juventus in Italië en het in Londen gevestigde West Ham United. Zij werken momenteel samen om fan tokens van het clubmerk te lanceren.