Tijdelijke actie: Maak een account op Bitvavo en krijg €25 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €25
Welkomstbonus!
Dan Schulman, de CEO van PayPal, heeft details gegeven over de crypto ambities van PayPal en of het bedrijf binnenkort Bitcoin (BTC) zal kopen.
Paypal maakte vorige maand zijn geweldige financiële resultaten bekend voor het vierde kwartaal van 2020. Deze geweldige resultaten komen mede door de spectaculaire groei van zijn kernapp en Venmo unit. Mede door het succes van zijn nieuwe dienst, nu kopen en later betalen. Het bedrijf verwacht een nog beter 2021. Aangezien de pandemie ertoe leidt dat meer consumenten e-commerce omarmen en zich afkeren tegen contant geld.
Dit alles betekent echter niet dat CEO Dan Schulman gerust is. In een interview legde Schulman uit hoe PayPal strijdt om het volgende tijdperk van financiële technologie over te nemen. Onder meer door de lancering van een business unit gewijd aan crypto valutaa, die vorige maand voor het eerst werd aangekondigd.
“Er zijn enorm veel kansen voor ons om behulpzaam te zijn bij het creëren van die volgende generatie van infrastructuur. Dat is waar de crypto business unit over gaat.”
– Dan Schulman
De nieuwe unit omvat overdrachten van een deel van het technische kernteam van het bedrijf en wordt geleid door een adviesraad die bestaat uit experts op het gebied van technologie, crypto valuta en regelgeving. PayPal heeft ook advies ingewonnen bij Wences Casares, de oprichter van Bitcoin-firma Xapo.
Schulman beschrijft hoe de crypto unit van PayPal experimenteert met smart contracten. Daarnaast test de Ethereum blockchain en andere blockchains als potentiële kandidaten om betalingen en andere transacties te verbeteren.
Schulman zegt dat de crypto inspanningen van PayPal binnenkort verder zullen gaan dan ‘kopen, verkopen en vasthouden’. Momenteel komen deze neer op het aanbieden van de Bitcoin en een handvol andere crypto valuta’s,
Schulman uitte zijn frustratie over de manier waarop de digitalisering van het financiële systeem de kosten voor de consument niet heeft verlaagd. Hij merkte op dat het gemiddelde kosten voor transacties op 2,8% is gebleven.
Volgens Shulman zijn het niet alleen bedrijven als PayPal, maar ook overheden en centrale banken die onderzoeken hoe de blockchain en andere nieuwe technologieën deze kosten kunnen verlagen.
“Ik denk dat sommige van de onderliggende technologieën die verband houden met crypto valuta’s, mogelijk enkele van de onderliggende technologieën waar centrale banken naar kijken, het voordeel hebben dat ze die infrastructuur van het oude systeem gebruiken en moderniseren zodat we een veel inclusievere samenleving.”
– Dan Schulman
Interessant is dat Schulman nog niet denkt dat PayPal zich in een rijtje voegt met Square, Tesla en andere beursgenoteerde bedrijven die onlangs de Bitcoin hebben toegevoegd aan hun activa.
“Het staat niet per se hoog op onze radar. We houden niet van de ups en downs van wat er kan gebeuren als je in een bepaalde activa klasse belegt.”
– Dan Schulman
Schulman voegde eraan toe dat PayPal zijn extra geld vrij wil houden voor mogelijke overnames, inclusief die op het gebied van crypto valuta. In de afgelopen maanden hebben geruchten in de media aangegeven dat het bedrijf heeft gekeken naar het kopen van de crypto-opslagbedrijven BitGo en Curv.
Schulman’s opmerkingen over crypto valuta komen op een moment dat PayPal en een groeiende lijst van andere fintech-bedrijven – waaronder Square, Coinbase, Apple en Stripe, met elkaar concurreren om digitale wallets opnieuw te definiëren als meer dan een hulpmiddel voor incidentele betalingen. Tijdens een recente oproep over inkomsten prees Schulman het idee van PayPal als een ‘super-app’.
PayPal heeft nog weinig details gegeven over wat een “super-app” zou kunnen inhouden. Maar trends in Azië kunnen een aanwijzing geven. In China is de super-app WeChat bijvoorbeeld niet alleen een betaal wallet, maar ook een sociaal netwerk en een handelsplatform. In Noord-Amerika geven de meeste consumenten echter nog steeds de voorkeur aan plastic kaarten of contant geld om mee te winkelen. Het kan dus een zware strijd worden om mensen te overtuigen om een WeChat-achtige ervaring te omarmen.
Desalniettemin zijn de eerste stappen van een dergelijke transformatie nu gezet. Venmo, evenals handelsapps zoals Robinhood en Public, bieden al een sterke sociale media component. Ondertussen zijn PayPal en Square in opkomst als het primaire betalingsportaal voor miljoenen verkopers.
“Het is een ecosysteem dat momenteel behoorlijk aan het evolueren is.“
– Dan Schulman
Schulman merkte op dat het klantenbestand van PayPal momenteel 377 miljoen digitale wallets omvat. Het bedrijf is bezig is met het vergroten van een breed scala aan betaalmiddelen, van creditcards voor winkels tot hotelbeloningen in een enkele app.
Een uitdaging voor de superapp ambities van PayPal kan echter in de vorm van concurrentie komen. Hoewel PayPal de opkomst van een enkele app voor alle doeleinden kan bevorderen, en hoewel veel consumenten dit handig zouden vinden, is het onwaarschijnlijk dat de concurrenten van het bedrijf zullen helpen om dat doel te bereiken. De geschiedenis van apps en Silicon Valley draaide vaak om het streven van bedrijven om gecontroleerde omgevingen te creëren waarin ze de klantervaring kunnen beheersen. Apple is hier beroemd om. De concurrenten van PayPal koesteren waarschijnlijk ook hun eigen ambities.
Schulman is filosofisch over de uitdaging van PayPal. Hij zegt dat PayPal talloze partnerschappen wil aangaan die het bedrijf zullen helpen zijn bereik uit te breiden. Hij pleit er ook voor dat bedrijven nauw samenwerken met overheden om een nieuw tijdperk van betalingen en financiële diensten op te bouwen.
“Als we overstappen op deze nieuwe technologieën en overstappen op meer digitale valuta van de centrale bank. Wat voor goede dingen zou dat kunnen opleveren?”
– Dan Schulman