De Bitcoin koers laat eindelijk weer wat groens zien, maar we kunnen helaas nog niet zeggen dat de bearmarkt al helemaal voorbij is. Daarvoor hebben we een langere periode van groene cijfers voor nodig. Ondanks de lange winter, zijn veel verschillende typen holders al rustig begonnen met accumuleren.
Accumulatie is begonnen
Als we het onderzoek van CryptoCompare mogen geloven, dan is vrijwel de hele markt op dit moment aan het accumuleren. Dat betekent dat de echte gelovigen aan het kopen zijn voor de lange termijn. Het opvallende volgens CryptoCompare is dat we die accumulatie-trend zien op het moment dat Bitcoin zelf een matige periode doorgaat. Zo matig zelfs, dat veel mensen de capaciteiten van Bitcoin als bescherming tegen inflatie in twijfel trekken.

Tot nu toe hebben zowel Bitcoin als Ethereum vooral tegen de inflatie in gehandeld. Dat komt omdat centrale banken over de hele wereld op de inflatie reageren met een hogere rente. Die hogere rente heeft een hoop mensen doen besluiten om hun digitale assets te verkopen. Opvallend is wel dat de volatiliteit van Bitcoin flink is afgenomen ten opzichte van de laatste bearmarkt. Destijds ging het om 79 procent, terwijl Bitcoin het nu doet met 63 procent.
Institutioneel geld stapt in
Het lijkt erop dat het grote geld Bitcoin ook eindelijk gevonden heeft. Uit de cijfers van het aan de Nasdaq genoteerde Coinbase kunnen we opmaken dat grofweg 25 procent van de 100 grootste hedgefondsen ter wereld is aangesloten bij het Amerikaanse handelsplatform.
Afgelopen augustus lag dit percentage nog op 10 procent. Al geeft het hoofd van investeringsrelaties bij Coinbase wel aan dat de meeste grote fondsen een klein beetje aan het proberen zijn. Echt grote investeringen zijn er nog niet bij.
Wat dat betreft is het waarschijnlijk wachten op zekerheid omtrent wet- en regelgeving, die vooral in de Verenigde Staten nog ontbreekt. Het is dan ook geen verrassing dat we nog steeds moeten wachten op een Amerikaanse spot Bitcoin ETF. Iets wat er in andere delen van de wereld al lang en breed is.
Niet de fundamenten, maar de angst drijft crypto nu omlaag
Volgens CoinShares wordt de crypto-uitstroom veroorzaakt door sentiment en macro-economische zorgen, niet door fundamentele problemen.
Bitcoin verliest zijn grootste kopers, en dat is een probleem
Institutionele beleggers verkopen massaal Bitcoin. ETF-uitstroom neemt toe en analisten zien risico op een flinke koersdaling.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
