Tijdelijke actie: Maak een account op Bitvavo en krijg €25 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €25
Welkomstbonus!
Social media platform TikTok heeft influencers verboden om cryptocurrency te promoten.
Het verbod, dat deze week stilletjes werd geïntroduceerd, zorgt ervoor dat crypto’s gerelateerde producten niet meer betaald gepromoot mogen worden. Dit noemt TikTok branded content.
Branded content wordt duidelijk aangegeven op de korte video’s die gebruikers naar de app uploaden, vaak met de hashtag #ad en een link naar het gepromote product, zoals een aanmeldingslink.
TikTok verbood influencers ook om andere financiële producten te promoten, zoals leningen, creditcards, forex trading en veilingen. TikTok was een drijvende kracht achter de opkomst van verschillende meme-cryptocurrencies, waaronder Dogecoin en Shiba Inu.
Het verbod van TikTok geldt echter alleen voor branded content als er een directe commerciële relatie is. Er is dus geen verbod op het gratis ‘hypen’ van cryptocurrencies, ook al zou het voordeel kunnen opleveren voor degenen die de coin promoten.
Dogecoin, de meest populaire meme-token, is vaak gestegen dankzij TikTok-campagnes om de munt naar $1 te laten stijgen. Zulke pump en dumps kunnen vooralsnog dus gewoon doorgaan.
Opvallend is dat Instagram wel gewoon betaalde crypto reclames blijft toestaan. Vorige maand promootte Kim Kardashian namelijk nog een vreemde token genaamd, EthereumMax, bij haar 228 miljoen Instagram-volgers, met de hashtag #ad.
De officiële Newsbit App is gelanceerd! Het crypto nieuws nooit meer missen en overal kunnen lezen? Download de app dan nu!