Sinds Donald Trump opnieuw het Witte Huis heeft betreden, groeit de invloed van fintech-bedrijven in Washington aanzienlijk.
Na een periode van beperkte toegang onder Joe Biden, zien lobbygroepen en grote spelers in de fintech-industrie nu meer mogelijkheden om hun stempel te drukken op het financiële beleid van de VS. Dit blijkt uit recente ontwikkelingen in de hoofdstad, waar fintech-lobbyisten hun inspanningen flink hebben opgevoerd.
Meer ontmoetingen tussen fintech-lobbyisten en beleidsmakers
In de afgelopen maand hebben fintech-lobbyisten talrijke ontmoetingen gehad met beleidsmakers in zowel het Huis van Afgevaardigden als de Senaat. Eén grote fintech-organisatie sprak in een maand tijd vaker met financiële toezichthouders dan in de zes maanden daarvoor.
De gesprekken draaien vooral om twee kwesties: de samenwerking tussen fintechs en traditionele banken en de toekomst van de “open banking”-regel. Hoewel deze regelgeving oorspronkelijk door Biden is ingevoerd en door banken juridisch wordt aangevochten, lijken de Republikeinen op dit moment niet van plan om de wetgeving terug te draaien.
Trump en fintech: een gunstigere houding
Donald Trump heeft zich in het verleden uitgesproken voor een soepeler beleid ten opzichte van fintech-bedrijven en crypto. Zijn recente uitspraken over “debanking” – het afsluiten van bankdiensten voor bepaalde klanten – passen binnen deze visie. Hij beschuldigt grote banken zoals JPMorgan ervan conservatieve klanten te weren, iets wat de banken zelf ontkennen.
Volgens Phil Goldfeder, CEO van de American Fintech Council, is de verandering onder Trump positief:
“We zijn vastbesloten ervoor te zorgen dat regelgeving gelijke tred houdt met de evoluerende behoeften van consumenten en technologie.”
Ook Andy Barr, een Republikeinse congresman en voorzitter van een subcommissie over financiële instellingen, ziet een duidelijke trend:
Er liggen veel meer kansen voor fintechs onder het nieuwe leiderschap en de uitvoerende macht.
Spanningen tussen fintechs en regulering
Sommige fintech-bedrijven proberen al jaren een officiële bankvergunning te verkrijgen, maar zonder succes. Volgens congreslid Barr is er dringend behoefte aan meer duidelijkheid over de samenwerking tussen banken en fintechs.
De “open banking”-regel speelt hierin een grote rol. Deze verplicht banken om klanten hun financiële gegevens gratis te laten delen met andere financiële instellingen. Fintechs juichen dit toe, terwijl banken zich zorgen maken over fraude en privacy. Een fintech-lobbygroep heeft zelfs een rechtszaak aangespannen om invloed uit te oefenen op het debat over deze regelgeving.
Blijvend voordeel of onverwachte obstakels?
De komende jaren onder president Trump zullen uitwijzen of de fintech-sector structureel voordeel haalt uit zijn beleid of dat er toch obstakels opdoemen. Wat wel zeker is, is dat fintech-bedrijven voorlopig de frisse wind in Washington toejuichen.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Bedrijven beïnvloeden steeds vaker AI-antwoorden via Reddit, waarschuwen experts
Bedrijven proberen in toenemende mate invloed uit te oefenen op de antwoorden die kunstmatige intelligentie geeft.
OpenAI bereikt nieuwe mijlpaal: AI ontwerpt nu zijn eigen opvolger
SoftBank-topman Masayoshi Son zegt dat AI inmiddels nieuwe AI ontwerpt. Volgens hem komt superintelligentie daardoor veel sneller dichterbij.
Pump.fun lanceert GO: nieuw Solana-platform betaalt gebruikers voor opvallende en controversiële opdrachten
Naast stuntgerichte opdrachten bevat GO ook uitdagingen met een journalistiek of promotioneel karakter.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
