Tijdelijke actie: Maak een account op Bitvavo en krijg €25 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €25
Welkomstbonus!
De zaak van Ripple tegen YouTube over crypto-oplichters die zich voordoen als de CEO van Ripple is uiteindelijk rustig afgehandeld.
De CEO van Ripple, genaamd Brad Garlinghouse, tweette dinsdag dat hij een rechtszaak heeft geschikt die ze tegen YouTube hadden aangespannen. De rechtszaak spanden ze aan vanwege een stortvloed aan video’s waarin oplichters clips van Garlinghouse hebben geüpload om verschillende crypto te promoten.
Het fenomeen van oplichters die sociale media accounts gebruiken om mensen op te lichten is niet alleen in de crypto valuta wereld bekend. Maar ook in de zakenwereld in het algemeen. Oplichters hebben bijvoorbeeld ook geprobeerd om CEO’s zoals Elon Musk en Richard Branson na te doen op sociale media.
Ripple en Garlinghouse hebben in april 2020 de rechtszaak aangespannen tegen YouTube. Ze beweerden dat het bedrijf dat eigendom is van Google een oogje dichtknijpt voor het probleem. Daarnaast zeggen ze zelfs dat ze er van profiteerde door de oplichters zoekwoorden te laten kopen om hen te helpen zich te richten op crypto liefhebbers.
In een reeks tweets zei Garlinghouse dat de schikking ertoe zou leiden dat Ripple en YouTube samenwerken om deze oplichting te voorkomen, op te sporen en te bestrijden. Hij merkte ook op dat het bedrijf een forensisch bedrijf gebruikt om gestolen geld op te sporen dat verband houdt met het schandaal. Echter voegde hij eraan toe dat sociale mediabedrijven meer moeten doen of.
Last year, @Ripple and I sued @YouTube for failing to enforce its own policies by allowing fake accounts (impersonating my/Ripple’s verified accounts) to conduct XRP giveaway scams. We’ve now come to a resolution to work together to prevent, detect and take down these scams. 1/3
— Brad Garlinghouse (@bgarlinghouse) March 9, 2021
In een op dinsdag deelde Garlinghouse dat de juridische schikking betrekking heeft op YouTube en Ripple om een non profitorganisatie te financieren die zich inzet voor het helpen van slachtoffers van cyber criminaliteit.
Ripple weigerde aanvullende details te verstrekken. Zoals hoeveel de bedrijven zullen bijdragen. En of het fonds een contante compensatie zou bieden. Het bedrijf zei dat het meer informatie zal delen zodra het juridische werk is afgerond.
Garlinghouse uitte zijn frustratie over sociale mediabedrijven in het algemeen. Hij beweerde dat ze zeer winstgevend zijn en het zich kunnen veroorloven om meer te doen om hun platforms te bewaken en de bedriegers eruit te schoppen. Hij beschreef een incident waarbij hij persoonlijk een nep-Garlinghouse-account op Instagram rapporteerde. Echter kreeg hij toen te horen dat Instagram besloot dat het account niet de identiteit van hem nabootste. Garlinghouse voegde eraan toe dat hij ook gewelddadige bedreigingen heeft ontvangen van degenen die waren bedrogen in crypto scam. Deze mensen geloofde dat hij erbij betrokken was geweest.
“Ik ben al 24 jaar in Silicon Valley. Alle grote technologieplatforms moeten niet alleen de verantwoordelijkheid nemen voor het goede dat ze doen, maar ook voor de manier waarop ze worden misbruikt.”
– Brad Garlinghouse, CEO Ripple
Garlinghouse zei ook open te staan voor oproepen tot hervorming van Sectie 230. Dit is een krachtige wet die technologiebedrijven beschermt tegen aansprakelijkheid voor het gedrag van hun gebruikers.
De schikking in de YouTube rechtszaak kwam nadat een rechter een eerdere versie van de rechtszaak van Ripple had weggegooid, daarbij verwijzend naar sectie 230. In die uitspraak beschreef de rechter hoe de oplichters YouTube kanalen hadden overgenomen en ze hadden gevuld met nep Ripple inhoud. Daarbij merkte hij tot slot op:
“In sommige opzichten is ook YouTube het slachtoffer van de kaping.”
– Brad Garlinghouse