Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
De Amerikaanse beurs beleeft een opvallende opleving van beursgangen. Het aantal nieuwe beursnoteringen ligt dit jaar fors hoger dan een jaar geleden en de totale opbrengst is halverwege 2026 al vergelijkbaar met het recordjaar 2021. Toch ziet zakenbank Goldman Sachs nog geen signalen dat de markt opnieuw afstevent op een speculatieve bubbel zoals tijdens de internetgekte eind jaren negentig.
Volgens de bank is de huidige opleving vooral het gevolg van een normaliserende markt, waarbij bedrijven weer makkelijker kapitaal kunnen ophalen en beleggers meer vertrouwen hebben gekregen.
Tot nu toe gingen in 2026 ongeveer vijftig bedrijven naar de beurs in de Verenigde Staten. Dat is ongeveer een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De totale waarde van alle beursgangen bedraagt inmiddels ongeveer 120 miljard dollar, waarmee halverwege het jaar al het volledige record van 2021 is geëvenaard.
Volgens Ben Snider, hoofdstrateeg Amerikaanse aandelen bij Goldman Sachs, is deze ontwikkeling grotendeels een normale herstelbeweging. Hij wijst daarbij op de grote vraag naar kapitaal voor investeringen in kunstmatige intelligentie en een reeks grote bedrijven die juist nu de stap naar de beurs zetten.
Hoewel waarderingen hoog zijn en AI het dominante beleggingsthema is, ziet Snider nog geen sprake van de euforie die eerdere beursbubbels kenmerkte.
Een belangrijk verschil met eerdere piekperiodes is volgens Goldman Sachs het aantal beursgangen. De Amerikaanse markt telt gemiddeld ongeveer honderd beursintroducties per jaar. Dat ligt dicht bij het huidige tempo.
Tijdens de coronaperiode in 2021 kwamen echter meer dan 250 bedrijven naar de beurs. Op het hoogtepunt van de internetbubbel in 1999 waren dat er zelfs bijna vierhonderd.
Hoewel de totale waarde van de beursgangen momenteel uitzonderlijk hoog ligt, blijft het aantal nieuwe noteringen volgens Goldman Sachs relatief beperkt. Dat wijst erop dat beleggers nog altijd selectiever zijn dan tijdens eerdere periodes van extreme speculatie.
Volgens marktkenners stroomt een groot deel van het beschikbare kapitaal momenteel richting AI-bedrijven. Een belangrijk voorbeeld is de beursgang van SpaceX eerder deze maand. Het ruimtevaartbedrijf haalde daarbij ruim 85 miljard dollar op en bereikte kortstondig een waardering van 1,77 biljoen dollar. Sinds het beursdebuut is het aandeel echter flink teruggevallen, waardoor beleggers kritischer zijn geworden op de hoge waarderingen van grote technologiebedrijven.
Die ontwikkeling speelt mogelijk ook een rol bij OpenAI. Het bedrijf zou zijn geplande beursgang hebben uitgesteld tot 2027. Topman Sam Altman zou vasthouden aan een waardering van 1 biljoen dollar, terwijl adviseurs vrezen dat de markt daar op dit moment nog niet klaar voor is.
De cryptosector profiteert ondertussen nauwelijks van de opleving op Wall Street. Bedrijven als Payward, het moederbedrijf van Kraken, Consensys, Ledger en Grayscale hebben hun beursplannen dit jaar uitgesteld of tijdelijk stilgelegd. Volgens CoinDesk spelen de aanhoudende volatiliteit op de cryptomarkt, lagere handelsvolumes en tegenvallende prestaties van recente beursgangen daarbij een belangrijke rol.
Volgens verschillende marktpartijen zorgt de populariteit van AI bovendien voor een verschuiving van kapitaal. Institutionele beleggers kiezen momenteel vaker voor grote technologiebedrijven dan voor nieuwe cryptobedrijven, waardoor een nieuwe golf van crypto-IPO’s voorlopig uitblijft.
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.