Het omvallen van FTX heeft de mindset van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) jegens de crypto-industrie duidelijk veranderd. In de periode van ongeveer zes maanden die volgde op de implosie van FTX is het aantal aanvallen van de Amerikaanse financiële waakhond met 183 procent gestegen.
Van 6 naar 17
In de zes maanden voor het omvallen van FTX ondernam de SEC slechts 6 handhavingsacties tegen de industrie, terwijl dat in de eerste zes maanden na de implosie van de beurs op 17 uitkomt. Het is daarmee duidelijk dat SEC-voorzitter Gary Gensler en zijn team wakker zijn geworden door het omvallen van het grote FTX.
Nu was FTX ook een gigantisch naar voorbeeld van een praktijk die we al vaker zagen binnen de crypto-wereld. Geld doet rare dingen met mensen en in dit geval besloten de bestuurders van FTX helaas om met de tegoeden van gebruikers te spelen.
Zoiets gaat natuurlijk goed, totdat het misgaat en dan gaat het vaak ook meteen goed mis. In dit geval veroorzaakte dat een gat van enkele miljarden in de begroting van FTX, waar het beursplatform niet meer bovenop kwam.

Dat de SEC de boel niet meer helemaal vertrouwt is duidelijk te zien in de bovenstaande rits met statistieken. Waar het vroeger om een sporadische actie ging, grijpt de SEC nu echt regelmatig hard in.
Binance en Coinbase
Deze week kwam de toezichthouder verrassend uit de hoek met rechtszaken tegen Coinbase en Binance. Met name de zaak tegen Binance kwam uit het niets. Coinbase kreeg in maart immers al een zogenaamde Wells Notice, waarmee de SEC in feite zegt dat het van plan is om een rechtszaak te starten.
In beiden zaken komt het erop neer dat de SEC van mening is dat de beursplatformen ongereguleerde effectenbeurzen zijn. Dat betekent dat ze niet aan de regels voldoen door ongeregistreerde effecten verhandelbaar te maken en zelf ook niet over de juiste licenties te beschikken om effecten te mogen noteren.
Alles bij elkaar betekent dit dat allebei de beursplatformen voor een behoorlijk juridisch gevecht staan de komende jaren. Een gevecht die ook weleens gevolgen kan hebben voor een groot aantal projecten binnen de industrie. Wat dat betreft worden dit twee zaken om in de gaten te houden.
Meer dan 200 crypto-bedrijven voeren druk op: cruciale Amerikaanse wet nadert
Banken vrezen dat stablecoins met rente of rendement spaargeld kunnen wegtrekken uit het traditionele financiële systeem.
EU onderzoekt extra vermogensbelasting bovenop nationale heffing
Europese Commissie onderzoekt vermogensbelasting en exit taxes. Een nieuw rapport zorgt voor discussie over toekomstige belastingen in Europa.
Rusland laat slechts drie cryptomunten toe: Bitcoin, Ethereum en USDT
Russische particuliere beleggers krijgen vanaf de invoering van de nieuwe cryptowetgeving slechts toegang tot drie cryptovaluta.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
