Bitcoin is erin geslaagd om de hoogste weeksluiting in tien maanden tijd te realiseren, maar voor nu zijn alle ogen gericht op woensdag. Op woensdag 12 april krijgen we namelijk weer verse inflatiedata vanuit de Verenigde Staten. Voeg daar de Shapella-upgrade van Ethereum aan toe en je hebt een fantastisch recept voor een volatiele cryptoweek.
Consumentenprijsindex
Het jaar 2022 stond vrijwel volledig in het teken van inflatie en de renteverhogingen van centrale banken om die ellende onder controle te krijgen. Op 12 april is het weer tijd voor de Amerikaanse consumentenprijsindex en andere belangrijke inflatiemeters. Wat dat betreft is de kans aanwezig dat we weer een volatiel weekje voor de boeg hebben.
Verder staan voor diezelfde woensdag de zogenaamde Federal Open Market Committee Minutes (Fed minutes) op het programma. Dat zijn als het ware de notulen van de afgelopen rentevergadering van de Amerikaanse centrale bank.
Daar staat doorgaans nog weleens informatie in die de markten behoorlijk in beweging kan brengen. Met name de Amerikaanse CPI lijkt een belangrijke te worden voor komende week.
Zowel voor de markt als voor de Federal Reserve wordt dit een belangrijke week. De hoop is dat de inflatie wat zakt richting de doelstelling van 2,0 procent, zodat er in mei wellicht geen nieuwe renteverhoging van de Federal Reserve nodig is.
Gaat de dollar onderuit?
Als je het aan de macro-econoom en aandelenanalist James Choi vraagt, dan is er een significante kans dat de Amerikaanse dollar deze week onderuitgaat. Volgens de analist kan de dollar weleens een lastige periode van drie maanden voor de boeg hebben.
Mocht hij daar gelijk in krijgen, dan zal dat een goede ontwikkeling zijn voor Bitcoin, omdat die vaak in de tegengestelde richting van de dollar beweegt. Als de dollar zwakte toont, dan is dat vaak koren op de molen voor Bitcoin.
“Mensen lijken geen idee te hebben hoe de Amerikaanse dollar onderuit zal gaan de komende 3 maanden”, zo schreef James Choi bij een grafiek van de wereldreservemunt. De analist verwacht dat de ellende deze week begint na het CPI-rapport uit de Verenigde Staten.
Concurrentie verdwijnt: BlackRock en Fidelity grijpen macht in Bitcoin ETF-markt
Investeerders van Bitcoin ETF’s kiezen massaal voor reputatie. Bijna al het ingelegde geld gaat naar BlackRock en Fidelity.
Bitwise: de volgende cryptogolf draait niet om Bitcoin
Financiële adviseurs verliezen interesse in BTC en richten hun aandacht steeds vaker op stablecoins, tokenisatie en blockchaintoepassingen.
Recordaantal Bitcoins op verlies, toch verkopen ervaren beleggers niet
Long-term Bitcoin houders bezitten een recordaantal BTC, terwijl miljoenen munten op verlies staan. Analisten zien een opvallend signaal.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
