De Bitcoin koers is na een stevige daling onder de 16.000 dollar weer boven deze koersgrens uitgeklommen. Er blijft echter sprake van een grote mate van onzekerheid in de markt. Het omvallen van FTX lijkt een zekerheid, maar er gaan geruchten dat andere grote partijen nu ook in de problemen zitten.
Bitcoin in de plus
Voor de afgelopen 24 uur staat Bitcoin in ieder geval met een stevige 5 procent in de plus en handelt het met een koers van 16.500 dollar. Daarmee heeft het grootste project van de markt een market cap van 317 miljard dollar en is het nog altijd ruim twee keer grote dan Ethereum. De flippening waar veel Ethereum-aanhangers deze cyclus weer over spraken lijkt dan ook van tafel, ondanks dat Ethereum op dit moment deflatoir is.

Waar Bitcoin een inflatie van ongeveer 1,7 procent op jaarbasis kent, ligt die van Ethereum momenteel rond de 0 procent. Dat heeft alles te maken met de Merge, de upgrade die ervoor zorgt dat de beloning voor het creëren van een blok voor de Ethereum blockchain stevig gedaald is. Voor de Merge was de inflatie voor Ethereum ruim 3 procent. Wat dat betreft gaat het dus om een flinke verbetering voor het project.
Nog steeds in grote spanning
“Bitcoin is weer boven het niveau van 16.000 dollar uitgekomen, maar blijft in de gevarenzone. Iedereen wacht momenteel op de volgende crypto-dominosteen die omvalt”, aldus Edward Moya van Oanda. Met de volgende crypto-dominosteen doelt Moya op partijen als Genesis, die volgens de geruchten ook snel kapitaal nodig hebben om niet om te vallen.
“Het lijkt erop dat handelaren op dit moment al een faillissement van Genesis inprijzen. De ellende bij FTX zal een grote impact hebben, maar het lijkt erop dat er meer nieuws nodig is om de koers verder omlaag te brengen”, aldus Moya die hier voorzichtig optimistisch is.
Met het inprijzen van het faillissement bedoelt Moya dat het eventuele omvallen van Genesis al in de Bitcoin koers zit. De afgelopen 24 uur maakte Bitcoin en de rest van de markt weer even een opleving door. Hiermee volgenden ze de Nasdaq 100, de S&P 500 en de Dow Jones Industrial Average, die allemaal met minstens 1 procent omhoog gingen.
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Hongarije draait cryptoverbod terug na vertrek van Orban
Hongarije schrapt de strafbaarstelling van cryptohandel, een ommekeer ten opzichte van de strenge regels onder Viktor Orban.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
