De Grayscale Bitcoin Trust (GBTC) handelt met een korting van 36,7 procent. We spreken van een korting, omdat de aandelen van het fonds 36,7 procent onder de marktwaarde van de Bitcoin in het fonds liggen. Met andere woorden, de Bitcoin in het fonds zijn 36,7 procent meer waard dan alle aandelen van het fonds.
Wat is er aan de hand?
Grayscale heeft ruim 600.000 Bitcoin in de GBTC zitten en hoopt dat fonds op korte termijn in een Spot Bitcoin ETF te veranderen. Op dit moment is GBTC officieel een soort bedrijf met een gelimiteerd aantal aandelen. Dit noemen we in vakjargon ook wel een closed-end fonds. Hiermee is het niet mogelijk om zomaar aandelen te creëren of juist de assets uit het fonds te halen om die aan de investeerders te geven.
Op het moment van schrijven is dat een groot probleem voor investeerders in het fonds van Grayscale. De Bitcoin in het fonds zijn op papier een stuk meer waard dan de aandelen, maar de Bitcoin zitten als het ware vast in het fonds. Pas als Grayscale van de Securities and Exchange Commission toestemming krijgt om van het fonds een ETF te maken, is het mogelijk om de Bitcoin eruit te halen.
Juridische strijd
Om dat te bewerkstelligen is Grayscale nu een rechtszaak begonnen tegen de SEC, maar het kan jaren duren voordat daar het gewenste resultaat uitkomt. Volgens Grayscale is de SEC niet eerlijk omgesprongen met de aanvraag om GBTC in een Spot Bitcoin ETF te veranderen. Overigens hebben ze het daarbij niet alleen over hun eigen aanvraag.
Ook andere partijen die een Spot Bitcoin ETF willen starten, worden volgens Grayscale onterecht afgewezen. Opvallend is dat het inmiddels al 8,5 jaar geleden is dat de eerste aanvraag voor een Spot Bitcoin ETF werd ingediend. Die eerste aanvraag kwam van de Winklevoss broertjes, die bekend zijn van Gemini en het ‘oprichten’ van Facebook.
De week waarin Bitcoin bijna brak, en net op tijd werd gered
Bitcoin beleefde de zwaarste week in maanden, maar werd op het laatste moment gered door beter macronieuws.
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
