De Amerikaanse inflatie heeft op 12 januari de 7 procent bereikt. Dat is de grootste stijging in 40 jaar. De vraag is nu hoe de cryptomarkt hierop gaat reageren.
Toenemende druk op de wereldeconomie
De dagelijkse kosten van levensonderhoud in Amerika stijgen elke dag. Zo zijn bijvoorbeeld de prijzen van gebruikte auto’s met bijna 37% gestegen en zijn de gemiddelde huurkosten met bijna 10% gestegen. Andere dagelijkse benodigdheden zoals voedsel en brandstof ervaren ook een scherpe prijsstijging.
In oktober vorig jaar was de Amerikaanse inflatie 6,8%, wat al een enorme druk uitoefende op de wereldeconomie. Met 7% gaat de Amerikaanse economie echter een zeer angstaanjagende zone in, aangezien politici moeite hebben om de consumentenprijsindex (CPI) te beheren.
Amerikaanse president Joe Bidon gaf zelf toe dat “er meer werk aan de winkel is”. De politieke druk op de Democratische leider neemt dan ook sterk toe. De VS kampt al sinds begin dit jaar met enorme turbulentie op de beurzen.
Uit CPI-gegevens blijkt dat de consumentenprijzen sinds december zelfs met 0,5% zijn gestegen. Dit is de hoogste maandelijkse stijging sinds het begin van de pandemie.
De inflatie beperkt zich echter niet alleen tot de Amerikaanse markt. In het VK zijn de consumentenprijzen met 5,1% gestegen, een record in 10 jaar. De Bank of England voorspelt dat stijgende energieprijzen de inflatie in het land met meer dan 6% kunnen doen stijgen.
Wil jij Bitcoin verhandelen op één van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
Effect op de cryptomarkt
De cryptomarkt beleefde een korte rally toen de inflatiegegevens werden gepubliceerd. Dit komt omdat handelaren normaal gezien risicovollere activa kopen wanneer de inflatie stijgt. Er was daardoor een subtiele piek in Bitcoin en de toonaangevende altcoins te zien. De wereldwijde cryptomarktkapitalisatie is in 24 uur met 3,4% gestegen.
Het is echter niet per se een goede zaak voor crypto. De markt is nog steeds erg bearish. De stijgende inflatie zou de Federal Reserves kunnen dwingen de rentetarieven agressief te verhogen en de balans te verkleinen. Als dat gebeurt, zullen de rendementen op staatsobligaties hoger worden en zullen alle risicovolle activa, inclusief crypto, bearish zijn.
Slechts enkele maanden geleden prezen veel financiële experts en investeerders Bitcoin. Ze beweerden dat het in de toekomst goud zal vervangen als inflatiehedge. De volatiliteit suggereert echter dat er nog een lange weg te gaan is.
De huidige markt verhandelt crypto niet als een hedge tegen inflatie. Het wordt eerder gezien als een effectief alternatief voor aandelen vanwege de lage rentetarieven.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
