De Bitcoin koers zit al maandenlang in een neerwaartse trend. Maar sinds dat de bodem is bereikt in juni lijkt de markt eindelijk weer groen te kleuren. Op het moment van schrijven handelen we op 23.000 dollar en zien we steeds vaker verhalen opduiken over de start van een nieuwe bull markt.
“De nieuwe bull markt”
Na maanden van negatieve koersactie en de mogelijke vorming van een bodem, schrijft de media steeds vaker over de “nieuwe bull markt” die “op ieder moment” kan beginnen. Zie alleen al de enorme in de onderstaande grafiek. In de loop van 2022 is het speculeren over de start van een nieuwe bull markt begonnen en inmiddels zijn we wat dat betreft op een piek beland.

Dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat we per definitie in een bull markt zitten of terechtkomen, maar het sentiment begint in ieder geval om te draaien. Verschillende on-chain indicatoren onderschrijven dit sentiment en ook de belangrijkste trendlijnen schreeuwen over een bodem. Een bodem die betekent dat we vanaf nu weer omhoog bewegen.
De macro-economische omstandigheden
De belangrijkste factor op dit moment lijkt echter het macro-economische klimaat. De Federal Reserve heeft met het monopolie op de Amerikaanse rente het grootste machtsmiddel in handen om de toekomst van de markt te bepalen. Met de torenhoge inflatie en de sterke banenmarkt in de Verenigde Staten, lijkt het recept daar voor enkele stevige renteverhogingen. Pas als de economie echt begint te verzwakken kunnen we op renteverlagingen rekenen.
Het zijn die renteverlagingen die Bitcoin nodig heeft om aan die “nieuwe bull markt” te beginnen. Tot dat moment lijkt dit voor een rally binnen de bearmarkt te zijn. De omstandigheden zijn immers nog altijd hetzelfde en centrale banken hebben de inflatie verre van onder controle. De media kan schreeuwen om een nieuwe bull markt, maar in dit geval lijkt een “eerst zien, dan geloven” mentaliteit het beste.
De week waarin Bitcoin bijna brak, en net op tijd werd gered
Bitcoin beleefde de zwaarste week in maanden, maar werd op het laatste moment gered door beter macronieuws.
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
