Satoshi Nakamoto publiceerde in 2008 de Bitcoin White Paper, lanceerde vervolgens in januari 2009 het Bitcoin netwerk en verdween niet lang daarna van het toneel. Sindsdien hebben we nooit meer iets van de pseudonieme ontwikkelaar van Bitcoin gehoord en speculeert men nog altijd over de identiteit van de man, vrouw of groep die achter de digitale munt zat.
Nu lijkt er weer wat nieuwe informatie te komen uit de koker van Gene Hoffman, de CEO van het Chia netwerk.
Oude Bitcoin in beweging
De reden voor het opleven van de discussie over de identiteit van Satoshi Nakamoto is het tot leven komen van een 10 jaar oude wallet met 1.432 Bitcoin. Die Bitcoin zijn op dit moment bijna 40 miljoen dollar waard en kunnen in theorie van iemand zijn die Satoshi Nakamoto kende.
Gene Hoffman suggereert op Twitter dat Satoshi Nakamoto zomaar eens een groep mensen kan zijn. Hal Finney en Len Sassaman zijn de twee meest waarschijnlijke kandidaten om Satoshi Nakamoto te zijn, maar die zijn er allebei helaas niet meer.
Mogelijk waren zij ook allebei onderdeel van het Satoshi-team, mocht het een groep geweest zijn. Phil Zimmermannn, de ontwikkelaar van Pretty Good Privacy (PGP) staat ook vaak in het speculatie-lijstje, maar volgens Hoffman hoort hij er niet bij.
Verder suggereert een Twitter-gebruiker dat Bram Cohen ook weleens betrokken geweest kan zijn bij de bouw van Bitcoin. Hij was onderdeel van de legendarische Cypherpunk mailinglijst waar Satoshi zijn creatie voor het eerste aankondigde en een goede vriend van Len Sassaman.
Wie was Len Sassaman
Len Sassaman was een Cypherpunk die als ontwikkelaar werkte aan de encryptie voor PGP en andere open-source privacy technologie. Verder werkte hij als academisch cryptograaf met David Chaum aan P2P netwerk-onderzoek.
Hal Finney was de eerste die van Satoshi Nakamoto een transactie ontving. De eerste computer die met Satoshi verbond was die van Finney. Wat dat betreft zou hij dat ook zelf in scene gezet kunnen hebben.
Uiteindelijk blijft het echter allemaal speculatie, want Satoshi Nakamoto heeft zich 14 jaar stil kunnen houden. Er zijn mensen die menen dat dit ook maar beter is voor Bitcoin, omdat het uiteindelijk niet om een persoon, maar om het netwerk moet draaien.
De week waarin Bitcoin bijna brak, en net op tijd werd gered
Bitcoin beleefde de zwaarste week in maanden, maar werd op het laatste moment gered door beter macronieuws.
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
