Riot Platforms, één van ’s werelds grootste Bitcoin (BTC)-miningbedrijven, heeft 33.280 Bitcoin-miners van de volgende generatie aangeschaft voor zijn faciliteit in Texas, tegen een kostprijs van $162,9 miljoen.
7,6 exahashes toegevoegd aan totale miningcapaciteit
De apparatuur, die afkomstig is van de miningfabrikant MicroBT, zal de miningcapaciteit van het bedrijf verhogen met 7,6 exahashes per seconde (EH/s) en wordt “vooruitlopend” geïntroduceerd vóór de volgende halveringscyclus van Bitcoin, die halverwege 2024 zal plaatsvinden. Via een Twitter-bericht werd de aanschaf bevestigd.
Ruim 20 EH/s aan miningcapaciteit
Op 26 juni verklaarde Jason Les, CEO van Riot Platforms, dat de deal de miningcapaciteit van het bedrijf zal verhogen tot 20,1 EH/s zodra de machines in het eerste kwartaal van 2024 zijn geïnstalleerd:
Zodra deze nieuwe crypto-miners volledig operationeel zijn, zullen ze een extra bijdrage van 7,6 EH/s leveren aan de zelfmijncapaciteit van Riot, waardoor onze reeds sterke efficiëntie van de vloot verder wordt verbeterd in aanloop naar de aankomende Bitcoin-halvering.
Les voegde eraan toe dat de installaties speciaal zijn ontworpen voor “onderdompelingskoelsystemen”, vergelijkbaar met die welke worden gebruikt in het Corsicana-faciliteit van het bedrijf.
Machines komen pas in december
Van de 33.280 machines bestaan er 8.320 uit M56S+-modellen met een hashsnelheid van 220 terahashes per seconde (TH/s), terwijl de overige 24.960 machines M56S++-modellen zijn die iets krachtiger zijn met 230 TH/s.
Het is echter pas in december dat de machines zullen arriveren, en de volledige inzet van de mijnwerkers zal pas halverwege 2024 worden voltooid.
Riot heeft verklaard dat het vóór 31 december 2024 ook 66.560 M56S++-modellen kan aanschaffen, waardoor de zelfmijncapaciteit van het bedrijf met 15,3 EH/s wordt verhoogd. Het bedrijf heeft de keuze om deze optie geheel of gedeeltelijk uit te oefenen.
Toch daling van aandelenkoers
Ondanks het nieuws daalde op 26 juni de aandelenkoers van Riot met 7,2% tot ongeveer $10,77, volgens gegevens afkomstig van Google Finance.
In de tussentijd kondigde Bitcoin-miner ‘Akron Energy’ op 21 juni aan dat het een miningfaciliteit van 200 megawatt (MW) in Hannibal, Ohio had verworven voor een niet bekendgemaakt bedrag.
Dit markeert de eerste uitbreiding van het in Sydney gevestigde bedrijf naar de Verenigde Staten, na een fondsenwerving van $26 miljoen op 20 juni.
Het bedrijf heeft plannen om de eerste ontwerpfase van de Hannibal-faciliteit onmiddellijk af te ronden, wat naar verwachting een stroomcapaciteit van 100 MW zal bieden.
De hostingdiensten zullen naar verluidt worden verleend aan institutionele klanten van het bedrijf in de Bitcoin-industrie.
Crypto wekker: Bitcoin koers onderuit na neerhalen Amerikaanse helikopter door Iran
Iran haalde vannacht een Amerikaanse helikopter neer, waarvan de bemanning het overleefd zou hebben. Toch opende Bitcoin vandaag lager.
Dreigt een nieuwe Bitcoin-crash? Japan koerst af op nieuwe renteverhoging
De Bank of Japan verhoogt waarschijnlijk de rente naar 1%, de hoogste stand sinds de jaren negentig. Dat is mogelijk slecht nieuws voor BTC.
Saylor wijst AI aan na Bitcoin-crash, maar experts denken juist aan hem
Arca wijst Strategy aan als oorzaak van de Bitcoin koersdaling en verwerpt de verklaring van Michael Saylor over AI.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
