Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €10
Welkomstbonus!
Ripple Labs en zijn CEO Brad Garlinghouse hebben een rechtszaak aangespannen tegen YouTube. Ze spannen de rechtszaak aan vanwege de vermeende medeplichtigheid aan neppe “XRP-giveaways”.
Ripple Labs heeft op dinsdag 21 april een rechtszaak aangespannen tegen Youtube LLC in het Northern District van Californië. De zaak beoogt een schadevergoeding vanwege het feit dat YouTube bepaalde XRP scammers niet op tijd gestopt heeft.
De eisers, Ripple Labs en CEO Brad Garlinghouse, ondernemen actie tegen YouTube. Ze willen een “gedragsverandering in de hele industrie teweeg brengen. Ze vinden dat YouTube aansprakelijk is voor dit soort oplichtingszaken, aldus een officiële blogpost van het bedrijf.
Ripple zegt dat de scam, die vaak ‘The XRP Giveaway’ genoemd wordt, slachtoffers heeft opgelicht voor miljoenen XRP tokens ter waarde van honderdduizenden dollars. In de rechtszaak worden de volgende klachten besproken:
De scam maakt gebruik van ‘spear phishing methodes’ op legitieme YouTube kanalen. Spear phishing is een scam via e-mail of andere elektronische communicatie die specifiek is gericht om de gegevens van een individu, organisatie of bedrijf te stelen. Met behulp van een kwaadaardige e-mail nemen de aanvallers de YouTube kanalen over van content creators. De content creators sturen hun gegevens op en zo wordt het kanaal overgenomen. De kanalen doen zich vervolgens voor als Brad Garlinghouse of als een officieel Ripple kanaal. Dit komt vaak legitiem over omdat de accounts vele duizenden abonnees hebben.
Kijkers van de video’s worden vervolgens aangespoord om “tussen 5.000 XRP en 1.000.000 XRP tokens” naar een crypto adres te sturen. Dat adres zou dan 5x meer tokens terugsturen.
De rechtszaak stelt dus dat YouTube de acties van de oplichters bewust niet tegengaat, ondanks dat ze wel het vermogen hebben het te stoppen. In de aanvraag staat het volgende:
“YouTube profiteert van de zwendel door bewust betaalde advertenties te verkopen namens de fraudeurs die zich voordoen als Ripple en meneer Garlinghouse. Deze advertenties – zogenaamde ‘video discovery advertenties’ – zijn door YouTube ontworpen om bovenaan de pagina met zoekresultaten te verschijnen naast de andere zoekresultaten.”
Ripple noemt verschillende gevallen waarin YouTube verificatiebadges heeft toegekend aan kanalen die door de oplichters waren overgenomen. Ripple beweert dat het sinds november 2019 zeker 49 verwijderingsverzoeken heeft ingediend met betrekking tot de oplichting
Ook zijn er nog eens 305 klachten ingediend tegen kanalen die zich specifiek als Brad Garlinghouse voordoen.
Ripple beweert dat er onherstelbare schade is toegebracht aan zowel het merk van Ripple als de reputatie van Brad Garlinghouse. Die schade is verergerd door de vermeende ‘opzettelijke passiviteit’ van YouTube.
“De opzettelijke passiviteit van YouTube heeft het merk Ripple en de reputatie van meneer Garlinghouse onherstelbaar geschaad – en blijft het onherstelbaar schaden. De passiviteit van YouTube heeft ook talloze personen geraakt die het slachtoffer zijn geworden van de scam. Deze schade zal in omvang en ernst blijven toenemen zonder tussenkomst van de rechtbank.”
De rechtszaak vraagt om toekenning van enige wettelijke, compenserende en punitieve schade. Ook wil het een terugbetaling van elke extra inkomsten die YouTube heeft ontvangen gedurende de periode dat de oplichting actief was.