De wetenschappers van het Witte Huis analyseerden de klimaat- en energie-impact van crypto in de Verenigde Staten. Uiteraard met de conclusie dat Proof-of-Work mining een significante hoeveelheid energie verbruikt en CO2 uitstoot. Het team van wetenschappers adviseert toezicht en regulatie.
50 miljard kilowattuur per jaar
Uit het onderzoek van het team van wetenschappers blijkt dat de sector in de Verenigde Staten alleen al 50 miljard kilowattuur per jaar verbruikt. Dat is ongeveer 38 procent van het wereldwijde totaal. Een gebrek aan toezicht maakte het echter lastig om accurate cijfers te vinden over de industrie. Het onderzoek hield echter de traditie in stand om creatieve vergelijkingen te maken, zo stelden de wetenschappers dat crypto meer energie verbruikt dan persoonlijke computers, maar minder dan huisverlichting of koelkasten.
“Wetende dat directe vergelijkingen complex zijn, maar Visa, MasterCard en American Express bij elkaar […] consumeren minder dan 1 procent van de energie die Bitcoin en Ethereum in datzelfde jaar consumeerden, ondanks dat de eerdergenoemde bedrijven veel meer transacties verwerken dan Bitcoin en Ethereum”, aldus het onderzoek. Het lijkt er dan ook op dat met name Bitcoin weleens kritiek kan krijgen na de overgang van Ethereum op Proof-of-Stake.
Hoop voor minen met duurzame energie
Het rapport is overigens niet alleen maar negatief over crypto-mining. “Crypto-assets mining via het normale stroomnet genereert broeikasgassen, behalve als het gaat om mining met duurzame energie”, aldus het team van wetenschappers. Het lijkt er dan ook op dat mining met duurzame energie een uitzondering zou kunnen vormen binnen eventuele nieuwe regels.
Ook schrijft het over de voordelen van crypto-mining op basis van overtollig gas. In veel gevallen wordt dat overtollige gas afgefakkeld, simpelweg verbrand, omdat dat de goedkoopste optie is. Bitcoin mining is een oplossing waarbij die gassen niet meer afgefakkeld worden, waardoor er minder CO2 vrijkomt in dit proces. Er zijn dus ook manieren van mining die relatief goed zijn voor het klimaat.
Zeldzame fysieke Bitcoin uit 2011 ingeruild voor miljoenenfortuin
Bij het slaan eind 2011 was de munt geen 100 dollar waard. Bij het verzilveren stond de teller op zo’n 1,78 miljoen dollar.
Bitcoin, Ethereum en XRP veren op na heftige week vol verliezen
De Bitcoin, Ethereum en XRP koersen herstellen deze zondag na een zware crash. Een sterk banenrapport joeg de markten vrijdag omlaag.
Eerste hypotheek met Bitcoin als onderpand afgesloten in VS
Bitcoin wordt voor het eerst gebruikt als onderpand voor een hypotheek in de VS, zonder verkoop van de cryptomunten.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
