Voormalig BitMEX-topman Arthur Hayes ziet een belangrijke rol weggelegd voor stablecoins in de financiering van de groeiende Amerikaanse staatsschuld. In een recente Substack-post waarschuwt hij dat het Amerikaanse ministerie van Financiën tegen zijn grenzen aanloopt en dringend nieuwe kopers moet vinden voor staatsobligaties. Maar er is volgens hem een proces in gang gezet dat heel gunstig zal uitpakken voor Bitcoin (BTC).
Druk op de schuldenmarkt
Volgens Hayes moet minister van Financiën Scott Bessent dit jaar meer dan 5 biljoen dollar aan nieuwe schulden te verkopen. Dit is nodig om zowel nieuwe begrotingstekorten te financieren als bestaande obligaties te herfinancieren. Tegelijkertijd wil men het rendement op 10-jaars staatsobligaties onder de 5 procent houden. De Federal Reserve, die vroeger actief obligaties opkocht, heeft zich nu meer op inflatiebestrijding gericht en biedt minder steun.
Daarom kijkt het ministerie naar commerciële banken en de groeiende stablecoin-markt als nieuwe bronnen van liquiditeit. Hayes ziet in stablecoins een sleutelrol voor deze financiering.
Hayes wijst specifiek naar JPMorgan’s JPMD-token, dat binnenkort op het Base-netwerk van Coinbase draait. Dit token kan volgens hem een belangrijke katalysator zijn. Door klantendeposito’s om te zetten naar stablecoins besparen banken op compliance- en operationele kosten. Dit kan mogelijk zo’n 20 miljard dollar per jaar besparen. Deze stablecoins kunnen vervolgens herbelegd worden in veilige Amerikaanse staatsobligaties. Dat proces leidt tot een gigantische liquiditeitsinjectie.
Stablecoins als stille kwantitatieve verruiming
Volgens Hayes kan de tokenisatie van bankdeposito’s een nieuwe vraag van maar liefst 6,8 biljoen dollar naar Amerikaanse staatsobligaties creëren. Bovendien verwijst hij naar een Republikeins wetsvoorstel dat de Fed verbiedt om rente op bankreserves te betalen. Dit zou banken ertoe dwingen tot 3,3 biljoen dollar aan slapende tegoeden elders te investeren, mogelijk in staatsobligaties.
Hayes spreekt van een ‘stille kwantitatieve verruiming’, waarbij commerciële banken met behulp van stablecoins, en dus niet langer de centrale bank, voor extra liquiditeit zorgen. Dit proces zou de geldhoeveelheid vergroten en de rentes verlagen, wat gunstig is voor risicovolle activa zoals Bitcoin.
Hayes sluit zijn betoog af met een duidelijke oproep: Koop Bitcoin. Volgens hem is het liquiditeitskanon geladen nu stablecoins als een Trojaans Paard hun weg hebben gevonden in het Amerikaanse financiële systeem. “De stille kwantitatieve verruiming is hier. Wacht niet op Powell.”
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Spaarrekening levert bijna niks op: zo pak je 7 procent met stablecoins
Sparen levert tegenwoordig amper nog iets op, maar bij cryptobeurs Bitpanda kun je 7% verdienen met stablecoins. Ontdek hoe het werkt.
Tether investeert in Duitse robotstartup Neura in ronde van 1,4 miljard
Stablecoin-uitgever Tether steekt geld in de Duitse robotstartup Neura, die een AI-aangedreven humanoïde robot ontwikkelt.
Hyperliquid en Paradigm bekritiseren Amerikaanse stablecoin-regels
De opmerkingen volgen op een voorstel dat het Amerikaanse ministerie van Financiën in april presenteerde om onderdelen van de GENIUS Act uit te voeren.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
