Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
De correctie in technologie- en AI-aandelen voelt heftig. De chippers leveren terrein in en beleggers vragen zich af of de bullmarkt nu begint te breken. Toch wijst de onderliggende marktstructuur op iets anders.

Dit lijkt op dit moment vooral een rotatie uit drukke posities, niet op een brede vlucht uit risico. De markt verkoopt de namen die het hardst zijn gestegen, maar het kapitaal verdwijnt niet volledig uit aandelen.
Op de hoogte blijven van de belangrijkste ontwikkeling in de financiële wereld? Abonneer je dan gratis op De Geldpers.
Voeg je bij ruim 6.000 anderen die elke maandag een volledige marktupdate in hun inbox ontvangen. En het beste van alles? Het is helemaal gratis.
Als liquiditeit echt breed zou opdrogen, zouden de zwakste delen van de markt meestal als eerste worden geraakt. Dan zie je kleine bedrijven, microcaps en cyclische aandelen harder dalen dan de grote indices.
Maar dat is niet wat er nu gebeurt. De Russell 2000 houdt beter stand dan de Nasdaq. Small caps blijven relatief sterk. Microcaps doen het zelfs beter dan de S&P 500.

Dat is geen signaal van een markt die volledig uit elkaar valt. Het wijst eerder op winstnemingen in de populairste en meest volgepakte aandelen, gevolgd door herallocatie naar andere delen van de markt.
Ook op inflatiegebied lijkt de markt al flink vooruitgelopen te zijn. Aandelen die profiteren van dalende voedselinflatie liepen eerder op samen met dalende inflatieverwachtingen. Nu die inflatieverwachtingen verder normaliseren, rollen ook die trades wat terug.

Dat betekent dat de markt niet ineens opnieuw schrikt van inflatie. Een deel van de beweging is al verwerkt in interne rotaties.
De daling van de marktwaarde-gewogen index tegenover de gelijkgewogen index past in dat beeld. De grootste aandelen wegen zwaar in de S&P 500 en Nasdaq. Als die corrigeren, oogt de index zwak. Maar onder de oppervlakte kan de markt veel gezonder zijn dan de headline suggereert.
Een echte macrocrash heeft meestal één herkenbaar kenmerk. Alles begint synhcroon te bewegen.
Aandelen dalen, rentes schieten omhoog of omlaag, de dollar stijgt hard en correlaties nemen toe. Dan wordt de markt gedreven door één dominante factor, en wie aan de verkeerde kant zit, wordt hard geraakt.
Nu zien we juist het tegenovergestelde. De samenhang tussen aandelen, de 10-jaarsrente en de dollar neemt af. De dollar staat over de afgelopen weken iets hoger, de 10-jaarsrente iets lager en aandelen bewegen per saldo zijwaarts.

Niets beweegt overtuigend in dezelfde richting. Dat is geen paniekregime. Dat is niemandsland. De markt zoekt richting, maar breekt nog niet. Als er wel iets gebroken was, dan hadden de koersbewegingen op de markten er heel anders uitgezien.
Edelmetalen krijgen vandaag opnieuw een harde klap. In 7 uur tijd is er voor 900 miljard dollar aan marktwaarde verdampt, maar waarom?
De olieprijs is gezakt naar het laagste niveau sinds de oorlog met Iran, terwijl zorgen over verstoringen van de aanvoer afnemen.
Defensiespecialist Rheinmetall verliest 14 procent op de beurs, nu geruchten rondgaan dat Duitsland het plan voor 6 grote schepen schrapt.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.