LikesReposts
Tech

Veranderingen op komst voor sociaal mediaplatform X: Likes en reposts minder zichtbaar

In de komende weken zal sociaal mediaplatform X mogelijk de weergave van likes en reposts op gebruikerstimelijnen aanpassen. Dit meldt Ellis Driscoll, software-ingenieur bij X, in een recent bericht. Volgens Driscoll wordt er nog steeds gewerkt aan deze update, die geleidelijk aan alle gebruikers zal worden uitgerold. “De gebruikerservaring (UX) kan nog veranderen voor het definitief wordt doorgevoerd,” voegt hij eraan toe.

Likes en reposts worden verplaatst naar apart menu

De aanleiding voor Driscolls opmerkingen was een demovideo van een nieuwe UX, waarin likes en reposts worden verplaatst naar een apart menu op het startscherm. Deze video werd oorspronkelijk gedeeld door Christopher Stanley, hoofd van de afdeling Betalingen bij X. Driscoll benadrukt dat de video enkel het ‘meer’-menu toonde en niet de gehele nieuwe gebruikersinterface.

Driscoll licht toe dat de kern van de nieuwe UX zal bestaan uit ‘eenvoudige gebaren’. “Het liken en reageren op berichten moet sneller en soepeler verlopen,” zegt hij. Gebruikers zullen het aantal likes en reposts nog steeds kunnen zien, maar moeten dan wel elk bericht afzonderlijk selecteren.

Stanley verklaart dat de nieuwe interface gebruikers zal toestaan om met berichten te interageren door deze lang ingedrukt te houden en dan naar keuze te vegen, “wat een beetje op een videogame-interface lijkt”.

Instagram deed in 2021 vergelijkbare actie

Deze verandering komt nadat Instagram in 2021 al het aantal publieke likes, de zogenoemde ‘harten’, verborg in een poging de mentale gezondheidsproblemen gelinkt aan het platform aan te pakken.

X heeft nog geen concrete verklaring gegeven voor de aanpassing van de like- en repostweergave, behalve enkele opmerkingen van Stanley die suggereren dat de nieuwe functies meer gericht zijn op het verbeteren van de UX en het maximaliseren van de scherminhoud.

Gebruikers op X hebben gesuggereerd dat deze verandering de focus kan verleggen naar de inhoud van de berichten zelf en kan helpen de nadruk op pure betrokkenheid te verminderen. Critici beweren echter dat deze aanpassing het platform zou kunnen helpen om content te promoten die aansluit bij hun interne teams, zonder dat gebruikers duidelijk kunnen zien waarom een bericht populair is. Dit zou vergelijkbaar zijn met trends die eerder zijn gezien op platforms als Instagram en TikTok.

Blockchain nieuws

Onderzoek: meer dan 30% van de Zuid-Koreanen bezit crypto
Dit is hoeveel Donald Trump heeft verdiend met zijn cryptobezit
Nokia vraagt patent aan voor technologie om digitale activa te beveiligen
Meer nieuws

Meest gelezen

Robert Kiyosaki: Er komt een gigantische financiële crash aan – investeer in deze 3 assets
Gigantische crypto-crash – Wat is er aan de hand?
Crypto analist: XRP investeerders zullen “stinkend rijk” worden
Newsbit
Bekijk de app
Bekijk