Blockchain

Brave Browser groeit snel: 8M maandelijkse gebruikers

De privacy-browser Brave, die een betaalsysteem voor advertenties gebruikt met cryptocurrency Basic Attention Token (BAT), groeit hard. Op 16 oktober kondigde het bedrijf aan dat het de mijlpaal van 8 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft bereikt. Daarnaast groeit ook het advertentieplatform van Brave in rap tempo.


Populariteit van Brave Browser neemt toe

Brave kondigde de mijlpaal aan op de website. Volgens het bericht heeft de crypto-browser nu 2,8 miljoen gebruikers per dag. Ook het online advertentie-platform trekt veel nieuwe leden, zo stelt het bedrijf. De browser telt inmiddels ruim 290.000 “Verified Publishers”. Deze partijen kunnen met BAT-tokens betaald worden door browser-gebruikers voor hun content. Veel van deze Brave Verified Publishers zijn Youtube-creators, maar ook websitemakers en Twitch-streamers sluiten zich in groten getale aan bij de browser.


Brave: “zeer betrokken gebruikers”

Behalve de stijgende bezoekersaantallen kaart het bedrijf nog een positief element aan in de aankondiging. Volgens Brave zijn advertenties op hun browser vele malen effectiever dan standaardbrowsers. Het verklaart:

“De activiteit ten aanzien van onze advertenties is ontzettend hoog, met een doorklik-percentage van 14% (waar het gemiddelde in de industrie maar 2% is). Nog belangrijker is dat 12% van de ‘click-throughs’ resulteren in paginabezoeken van minimaal 10 seconden. Zo hebben er in totaal 2,36 miljoen actieve paginabezoeken van 10 seconden of meer plaatsgevonden.”

Het advertentie-platform op basis van vrijwillige bijdrages werd pas 6 maanden geleden gelanceerd op de browser. Sindsdien heeft het bijna 100 miljoen ‘bevestigde advertenties’ geregistreerd (waarbij gebruikers het zien van een advertentie anoniem bevestigen).

Als voorbeeld van hun strategie beschrijft Brave een campagne voor de “Lupus Foundation of America”, een grote vrijwilligers-organisatie. De organisatie erkende haar website als Brave Creator: hierdoor kunnen Brave Ads worden ingezet om mensen direct naar de webpagina te leiden, waar ze verschillende opties hebben om te doneren met BAT.


BAT-prijs stijgt flink

Na het goede nieuws steeg de koers van Basic Attention Token de afgelopen 24 uur behoorlijk. Op moment van schrijven ligt de prijs per token op $0,225: een stijging van bijna 10% ten opzichte een dag eerder.

Voor Brave Browser lijkt 2019 een fantastisch jaar te zijn. Enkele weken geleden berichtten media al dat de de browser in Japan momenteel zelfs populairder is dan rivalen Firefox en Chrome.