Edward Moya, een marktanalist bij OANDA, heeft het idee dat de correlatie tussen Bitcoin en de traditionele financiële markt bijna ten einde is. “Bitcoin kan zijn correlatie met de aandelenmarkten weleens beëindigen. Na een sterk banenrapport in de Verenigde Staten stuurde Wall Street de aandelen scherp omlaag, maar Bitcoin niet”, aldus Moya over het mogelijke einde van de correlatie.
Cryptowinter voorbij?
Over het algemeen reageerde Bitcoin juist hetzelfde als aandelen op macro-economisch nieuws. Sterker nog, vaak zag je dat Bitcoin zelfs meer overdreven op nieuwe informatie reageerde. Als de aandelenmarkten 2 procent verloren, dan deed Bitcoin soms het drie- of zelfs viervoudige. “Als we nog steeds in een cryptowinter zaten, dan was de typische reactie van Bitcoin een nog scherpere daling geweest dan die van de Amerikaanse aandelen”, zo gaat Moya verder.
Volgens Craig Erlam, een collega van Moya bij OANDA, blijft Bitcoin de komende tijd rond de 23.000 dollar handelen en wordt een uitbraak boven de 25.000 dollar de volgende grote test voor de digitale munt. Als Bitcoin daarin slaagt, dan kunnen we echt weer omhoog kijken en lijkt het veilig om te zeggen dat de bearmarkt voorbij is. Tot die tijd is het in ieder geval raadzaam om de winterkleding aan te houden voor een mogelijke nieuwe duikvlucht van de temperatuur.
“Moon en Lambo”
On-chain analysebedrijf Santiment merkt op dat men de woorden “moon” en “lambo” tijdens crashes op sarcastische wijze gebruikt. Maar dat dit vaak de momenten markeert waarop Bitcoin omdraait en de trend van negatief naar positief omslaat. Volgens Santiment komt het moment dat Bitcoin weer opstaat in ieder geval steeds dichterbij.
Grappig genoeg is het, zie de bovenstaande grafiek, inderdaad waar dat het gebruik van “moon” en “lambo” juist hoog is tijdens de bodems. Waarschijnlijk is het een manier voor mensen om met hun emoties te dealen. In die zin is deze indicator ook een vorm van technische analyse, een manier om de emoties van de markt in te schatten en daar vervolgens op te handelen.
Crypto Wekker: Bitcoin houdt cruciale steun vast na VS-aanval op Iran
De Bitcoin koers klimt vandaag met ruim 2 procent, ondanks dat de VS nieuwe door Trump bevolen aanvallen op Iran uitvoerde.
Niet de fundamenten, maar de angst drijft crypto nu omlaag
Volgens CoinShares wordt de crypto-uitstroom veroorzaakt door sentiment en macro-economische zorgen, niet door fundamentele problemen.
Bitcoin verliest zijn grootste kopers, en dat is een probleem
Institutionele beleggers verkopen massaal Bitcoin. ETF-uitstroom neemt toe en analisten zien risico op een flinke koersdaling.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
