PayPal Logo
Blockchain

PayPal en Microsoft adopteren crypto: wat dit betekent voor de toekomst?

Ondanks de ups en downs van de crypto de markt is er nog steeds veel belangstelling voor het gebruik van de digitale valuta’s.

Paniek en angst binnen de crypto industrie

De recente crash van de cryptomarkt heeft geleid tot een golf van angst, onzekerheid en twijfel in de gehele industrie. De crash, die nu een stablecoin-crash wordt genoemd, begon met de val van Terra en zijn Luna en UST tokens, die binnen enkele uren al hun waarde verloren. Deze ontwikkelingen leidden tot een bredere crash op de markt waarbij de Bitcoin prijs daalde tot zijn laagste punt in 52 weken tijd. De BTC prijs daalde namelijk naar een waarde van $25,402, die het in december 2020 voor het laatst zag.

Zoals verwacht ontstond er paniek toen tegenstanders van Bitcoin riepen dat er een einde kwam aan het cryptocurrency tijdperk. Die paniek werd alleen maar erger toen ook de aandelenmarkt begon te dalen vanwege de stijgende rentetarieven en de oorlog in Oekraïne. De prijs van de Bitcoin daalde dan ook tot een dieptepunt van ongeveer $17.700. Echter, ondanks de problemen die de cryptomarkt heeft gekend, valt de waarde die cryptomunten toe kunnen voegen aan de wereldeconomie niet meer te ontkennen.

Er kan zelfs worden beweerd dat de acceptatie van cryptocurrencies op zijn hoogste punt ooit is. Het aantal reguliere bedrijven dat nu op de een of andere manier cryptocurrencies adopteert is gigantisch.

PayPal en Starbucks mengen zich in de cryptowereld

In oktober 2020 kondigde PayPal aan dat het haar klanten in staat zou stellen cryptocurrencies rechtstreeks vanaf hun PayPal-rekeningen te kopen en te verkopen. Deze actie zorgde ervoor dat PayPal kon profiteren van de groeiende interesse in cryptocurrencies. PayPal is al jaren een van de grootste betalingsverwerkers ter wereld en verwerkt miljoenen transacties per dag. Volgens rapporten heeft het bedrijf meer dan 346 miljoen actieve accounts en heeft het alleen al in het eerste kwartaal van 2021 $222 miljard aan betalingen verwerkt.

Terwijl PayPal zijn klanten toestaat cryptocurrencies te kopen, vast te houden en te verkopen, kiest Starbucks voor een andere benadering door haar klanten cryptovaluta te gebruiken om voor hun koffie te betalen. Al in augustus 2018 kondigde Starbucks aan samen te werken met Bakkt. Bakkt is een cryptoplatform gelanceerd door Intercontinental Exchange (ICE), de eigenaar van de New York Stock Exchange (NYSE). De exchange stelt haar klanten in staat om hun crypto om te zetten in Amerikaanse dollars. Deze dollars worden dan gebruikt om hun koffie te betalen. Bedrijven als PayPal en Starbucks maken de weg vrij voor massale adoptie.

Microsoft en AT&T

Microsoft stond sinds 2014 al open voor het gebruik van Bitcoin als nieuwe betalingsoptie. Dit deed het middels een samenwerking met Bitpay, waardoor gebruikers apps en games voor Windows Phone of Xbox konden kopen. Volgens een woordvoerder van Microsoft was het de bedoeling om mensen opties te geven en hen te helpen meer te doen op hun apparaten en in de cloud.

Microsoft heeft het de afgelopen jaren niet bij Bitcoin gehouden als betaalmogelijkheid, maar is ook gaan experimenteren met de blockchain. De softwaregigant lanceerde zijn eerste blockchain product, Azure Blockchain Service, in 2015. De service is een beheerde cloudservice die het gemakkelijk maakt om blockchain-applicaties te ontwikkelen, implementeren en laten groeien. Dit blockchain product werd gezien als een manier om het voor ontwikkelaars gemakkelijker te maken om applicaties te maken die het Bitcoin netwerk gebruiken.

Net als Microsoft werkte AT&T samen met BitPay om het eerste mobiele providerbedrijf te worden dat zijn klanteneen betalingsoptie voor cryptocurrency biedt. AT&T-klanten kunnen nu Bitcoin gebruiken om hun telefoonrekeningen te betalen. De actie werd gezien als een manier om het voor klanten gemakkelijker te maken om hun rekeningen te betalen. Daarnaast was het bedoeld om AT&T te helpen voorop te blijven lopen in de snel veranderende wereld van technologie.

Crypto adoptie in opkomst

Hoewel er veel andere voorbeelden zijn van bedrijven die cryptocurrencies hebben geadopteerd, zijn enkele van de meest opvallende bedrijven die crypto gebruiken carpoolbedrijven zoals Ryde en online retailers zoals Overstock.

Ryde, de carpool-app van Singapore, kondigde de lancering aan van zijn eigen crypto wallet die Bitcoin betalingen zou vergemakkelijken. Hierdoor werd Ryde het eerste carpool bedrijf die Bitcoin integreerde.

Evenzo werkte Overstock, een beroemde Amerikaanse online retailer, samen met Coinbase om betalingen in Bitcoin, Ethereum, Litecoin, Dash en Monero te accepteren. Deze actie werd gezien als een manier om het voor klanten gemakkelijker te maken om op de website van Overstock te winkelen. Daarnaast was het bedoeld om het bedrijf te helpen voorop te blijven lopen in de snel veranderende wereld van technologie.

Bovenstaande voorbeelden laten zien dat de adoptie van cryptocurrencies in opkomst is. Bovendien is er ondanks de ups en downs van de markt nog steeds veel belangstelling voor het gebruik van crypto. Dit zal waarschijnlijk zo blijven naarmate meer en meer bedrijven de voordelen van het gebruik van cryptocurrencies beginnen te zien.

Bitcoin nieuws

Marathon Digital verhoogt Hashrate-doelstelling voor 2024
Jack Mallers: ‘Bitcoin koers op weg naar $1 miljoen’
Fondsbeheerder: ‘Hoge inflatie gaat Bitcoin naar $200.000 brengen’
Meer nieuws

Meest gelezen

Bitcoin koers verliest $2.000, wat is er aan de hand?
Crypto analist: ‘Deze 3 altcoins gaan vlammen volgende week’
Stuurt de Amerikaanse centrale bank aan op een gigantische crash voor Bitcoin en aandelen?