De koersactie op Bitcoin is de afgelopen dagen misschien een beetje saai, maar dat lijkt alles te maken te hebben met het Amerikaanse schuldplafond. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid en zijn de onderhandelingen over de verhoging van het schuldplafond in volle gang in het Congres.
Bij die onderhandelingen staan de Democraten in de vorm van de administratie van president Joe Biden natuurlijk lijnrecht tegenover de Republikeinen.
Minimaal risico op faillissement
Volgens Edward Moya van Oanda is er een minimale kans op een faillissement van de Verenigde Staten, maar als dat zou gebeuren is dat een slechte zaak voor de markten. Op dit moment handelt Bitcoin in de range van 26.500 dollar tot 30.000 dollar in afwachting van meer nieuws over deze ontwikkeling.
Sinds de jaren 60 van de vorige eeuw verhoogde de Amerikaanse overheid echter 78 keer het schuldplafond. Wat dat betreft lijkt de kans klein dat ze ditmaal niet op dezelfde knop drukken en de overheid toestemming geven om over het oude schuldplafond heen te gaan.
Je kunt je ook afvragen waar het schuldplafond überhaupt voor dient als deze in de afgelopen 70 jaar toch al 78 keer verhoogd is. Het lijkt wat dat betreft vooral om een wassen neus te gaan, die voor onzekerheid in de markt zorgt en daar zit niemand op te wachten.
Begin juni
Zoals het er nu naar uitziet is de Amerikaanse schatkist begin juni leeg als er niet snel een akkoord komt. Als er wel een akkoord komt, dan heeft de Amerikaanse overheid er niet ineens geld bij. Dan mogen ze weer extra lenen om hun schulden mee te financieren.
Wat dat betreft is het verhogen van het schuldplafond geen goede ontwikkeling voor de koopkracht van de Amerikaanse dollar, maar wellicht wel voor Bitcoin en andere risico-assets.
De absolute schaarste van Bitcoin maakt de digitale munt natuurlijk een aantrekkelijk middel voor investeerders om zich in te verstoppen. Waar goud nog een inflatie van 1 tot 2 procent per jaar kent, komen er van Bitcoin maar maximaal 21 miljoen op de markt.
Goud heeft in die zin geen maximum of in ieder geval geen maximum wat we op dit moment kennen. Want er zit natuurlijk wel een beperkte hoeveelheid goud in de aardkorst, daar valt niet over te twisten.
Win gratis Bitcoins: Bitvavo beloont elke Oranje-zege met nieuwe actie
Bij elke zege van Oranje trekt Bitvavo winnaars. Wie meedoet aan de WAGMI-actie maakt kans op merch en zelfs een hele bitcoin.
Crypto koersupdate: veelbelovend herstel voor Bitcoin, Ethereum en HYPE
Opnieuw een groene dag voor de meeste crypto’s en het zou weleens het begin kunnen markeren van een lang herstel. Lees meer.
Strategy profiteert van Bitcoin-crash die het zelf veroorzaakte
Vorige week dumpte het bedrijf wat Bitcoin om een punt te maken. Nu koopt het bijna 48 keer zoveel terug, en een stuk goedkoper.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
